HBL:s stora sommaräventyr: Med aktersnurra genom Europa
I en snurrebåt över de stora haven, genom Paris och ut i det turkosblå Medelhavet. En dröm? Javisst. En dröm som HBL:s Stefan Lundberg och Leif Weckström tänker förverkliga i sommar. HBL:s läsare får följa med i ”Daphnes kölvatten” – i realtid!
Starten går från Södra hamnen i Helsingfors på torsdag förmiddag klockan 10. Slutmålet är Rapallo i Italien. Dit hoppas vi ha hunnit senast i mitten av juli. Men vägen dit är lång och krokig, så bara en sak är säker: allt är osäkert.
– I två år har vi planerat allt minutiöst, men nu känns det som om vi bara hux flux ska åka i väg, säger Leif Weckström.
– Bland alla stillbildskameror, filmkameror och datorer försöker vi få plats också för flytvästar, sjökort och kompasser.
Med översiktskorten kunde man med lätthet täcka in golvet i en trerummare.
Båten är en Yamarin 79 DC utrustad med en 300 hästkrafters utombordare. Med sina åtta meter i längd är La Sterne (Tärnan) inget jättefartyg, men hon är snabb, smidig och sjösäker och hon ska vara vårt hem de närmast 45–60 dygnen.
När vädret tillåter håller vi en marschfart på 25–27 knop. Toppfarten ligger kring 50 knop, men då riskerar vi att soppan kan ta slut mitt i allt.
När kläder, proviant och all utrustning är på plats blir det inte mycket extra utrymme ombord.
– Tur att vi har övat att bo på båt, säger Leif, som har Göta kanal-reportaget för ett par somrar sedan i färskt minne.
I Daphnes kölvatten säger, åtminstone för den bevandrade läsaren, vad det är frågan om. Vi ska följa samma rutt som seglaren och författaren Göran Schildt gjorde strax efter andra världskriget, sommaren 1948.
Schildt startade från Stockholm, gick genom Göta kanal och Limfjorden (där han träffade storsmugglaren Algot Niska). Med risk för att missa sådana exotiska möten väljer vi att gå över Östersjön, genom Kielkanalen och först därefter förena oss med Schildts och Daphnes rutt ute på Nordsjön.
– Schildt fick väja för kringflytande minor, men det här ser minst lika farligt ut, säger Leif och tittar bekymrat på sjökortet över Engelska kanalen, ett av världens mest trafikerade havsområden. Bojar, fyrar och andra sjömärken får knappt plats på kortet.
Tidvattnet, strömmarna och sandbankarna råddar till det ytterligare.
När, och om, vi hittar fram till Le Havre i Frankrike, börjar det verkliga flod- och kanaläventyret. Göran Schildt och hans dåvarande hustru Mona gick på grund genast vid Seineflodens mynning. Det ska vi försöka undvika, men alla andra strandhugg de gjorde på sin väg ska vi upprepa.
Vad finns kvar av det Schildt fann på sin resa? Vad har förändrats? Vad har hänt i det Europa som 1948 ännu reste sig ur krigets ruiner?
Det kommer att bli en resa förbi idylliska byar, genom ruffiga industriområden och vingårdar. Vi ska puttra genom Paris, susa fram längs den legendomspunna Rivieran. Men innan vi når Marseille måste vi passera hundratals slussar på vägen och klättra högt över det franska landskapet. Slussarna är nästan tvåhundra bara i Canal de Bourgogne.
Om allt detta ska vi rapportera i papperstidningen, men vi ska försöka ge läsarna dagliga korta rapporter på webben och Hbl:s Facebooksidor om hur resan framskrider – eller varför den inte gör det ...
Vi har förberett oss noga. I två år har vi planerat resan. Jag har suttit på skolbänken hela hösten och våren för att få det internationella behörighetsbrevet för förare av fritidsbåt – ett dokument som krävs för den som färdas på de interna europeiska farvattnen. Vi ska hitta fram – åtminstone i teorin.
Leif, mångfaldigt prisbelönt pressfotograf, har fördjupat sig i videofilmandets konst. Hans son Thomas Weckström, professionell filmfotograf, stiger ombord när vi nått de franska kanalerna.
Leif och jag har seglat och levt sjöliv, men aldrig har vi gett oss ut på en färd som denna. Vår båt är utrustad med toppmodern navigeringsteknologi. Marcus Bäckman på Raymarine har instruerat oss i alla den elektroniska navigeringens finesser och vi har ett ekolod som skulle hitta ett örhänge i Östersjöns djupaste fickor. Men ändå pirrar det i magen.
Utan en viss Kari Rautanen på Konekesko, som saluför Yamarinbåtarna, kunde vår resa ha strandat innan den ens började. Medan vi själva var i beråd att köpa ett begagnat flytetyg i Göteborg i vintras hörde Kari av sig.
– Jag hade aldrig hört om någon som kört genom Europa med en utombordare och tänkte att det där måste kunna förverkligas, säger Kari.
– Det är många som kör med bil genom Europa till Medelhavet och några äventyrslystna gör det ensamma eller i par med motorcykel. Men att starta från Salutorget för att nå Medelhavets böljor är en helt unik upplevelse. Där vill vi vara med.
– Jag har tidigare följt med herrarnas resereportage, som är sakkunniga och underhållande. Att nu med hjälp av internet i realtid få följa med alla förvecklingar som ofrånkomligt inträffar på en så lång resa, är intressant och inspirerande för alla som gillar båtliv och resor.
För HBL, som firar sitt 150-årsjubileum i år, är detta en av de största reportagesatsningarna någonsin.
– För oss är det här en multimedial satsning, ett spännande experiment med en bred ny finansieringsmodell bestående av fonder, sponsorer och tidningen, säger chefredaktör Jens Berg.
– Därför har vi möjlighet att erbjuda läsarna denna godispåse just till sommaren när man har tid att njuta av reportage och bilder både i papperstidningen och i våra digitala kanaler.
Fakta: Helsingfors - Rapallo
• Starten går från Helsingfors den 22.5 klockan 10 nedanför Gamla Saluhallen.
• Den planerade rutten: Helsingfors – Utö – Sandhamn – Visby – Bornholm – Kiel – Engelska kanalen – Le Havre – Paris – Marseille – Nice – Rapallo.
• Besättning: Stefan Lundberg, Leif Weckström. Kompletteras på flod- och kanalavsnittet med Thomas Weckström.
• Båten: Yamarin 79 Day Cruiser. Längd 8,02 m, bredd 2,60 m, vikt 1 700 kg, motor: Yamaha 300.
Här kan du följa duons resa på bloggen Med snurran genom Europa