Snus kittlar känslor i Sverige
När Sverige tar match i EU för sitt snus blir det ramaskri i medierna. Men i EU-valet är det viktigare frågor som styr väljarna. EU-valet i Sverige står helt i skuggan av höstens riksdagsval.
STOCKHOLM
– Snuset har blivit en symbolfråga för vad EU ska göra och inte ska göra.
Orden är Annie Lööfs, ordförande för Centerpartiet i Sverige. Annie Lööf gick hårt åt det som hon uppfattar som EU:s detaljstyrning när partiet slipade sin EU-valkampanj nyligen.
Att hon tog just snuset som exempel är ingen slump. Den mångåriga snustvisten mellan Sverige och EU väcker heta känslor, det vet också Annie Lööf. Och hon vet att hennes slutsats faller i god jord, den att Sverige borde ha rätt att bestämma över reglerna kring snuset eftersom Sverige bara får sälja sitt snus inom sina egna gränser.
Men det är EU som bestämmer. Och när det skär sig mellan Sverige och EU i snusfrågan vaknar också medierna. Den som bara läst rubrikerna om EU i svenska medier de senaste åren kan få uppfattningen att snuset, vid sidan av den ekonomiska krisen, är den viktigaste frågan i EU.
Och visst är snuset en viktig fråga i Sverige, men några val avgör den inte. När HBL ringer upp Linda Berg, föreståndare för Centrum för Europaforskning vid Göteborgs universitet, och frågar om en kandidat kan knipa en plats i EU-parlamentet enbart på snusfrågan skrattar hon till lite.
– Nej, enbart på snusfrågan tror jag inte det går. När det väl kommer till att rösta så tänker de flesta väljare i ett lite vidare spektrum av frågor än enbart en så snäv fråga som snus.
Ekonomin stor fråga
När Linda Berg själv plockar fram de viktigaste valfrågorna handlar det om miljö, klimat, migration, energi och beroendet av rysk gas. Men det första hon nämner är ekonomin.
– Det handlar om synsättet på ekonomin. Vad är det för slags åtgärder som borde vidtas? Ska EU satsa på att stimulera och investera mer i till exempel infrastruktur för att skapa fler jobb? Eller ska man i stället stärka stabiliteten på finansmarknaderna och övervakningen av medlemsländernas budgetar?
Det här är betydligt svårare frågor än snus. Är det inte för mycket begärt att folk ska ha åsikter om allt detta?
– Det är inget hinder att gå och rösta. Tänk på när vi röstar i val till nationella parlament. Då är det ingen som tycker att varje väljare måste vara insatt i varje detalj. Är man inte superinsatt och jätteintresserad av de olika detaljerna så går det alldeles utmärkt att fundera över vilket parti man ligger närmast rent ideologiskt och så röstar man på något av dem även i Europaparlamentsvalet.
Soffliggare i majoritet
Men också i Sverige är det svårt att få folk engagerade i EU-valet. I förra EU-valet var valdeltagandet 45 procent.
– Och då var det ändå en uppgång jämfört med tidigare Europaparlamentsval, säger Linda Berg.
Vad är faran om folk inte röstar?
– Framför allt är det sorgligt ur ett demokratiperspektiv eftersom risken är mycket större att de vi röstar in till Europaparlamentet inte så väl som möjligt återspeglar folkopinionen i Sverige som helhet. Effekten av ett lågt valdeltagande blir ju ungefär att du ger bort din röst till någon som tycker tvärtom mot dig själv om du inte går och röstar.
Ointresset för EU-valet syns på flera plan. I helgens partiledardebatt till exempel nämndes knappt EU-valet. Och opinionsmätningar får man leta efter med förstoringsglas. I februari kom en mätning och nu i helgen kom följande. Den visar på stark uppgång för Miljöpartiet och Socialdemokraterna.
Det mesta i svensk politik handlar om riksdagsvalet i höst. Men EU-valet kan bli en viktig mätare inför hösten och särskilt de stora partierna, som brukar gå knackigt i Europaval, vill till varje pris undvika bakslag. Ingen vill utmålas som förlorare inför hösten.
– Det är anledningen till att de stora partierna i år satsar mer än vad de har gjort inför tidigare Europaparlamentsval, på att verkligen få kontakt med sina egna kärnväljare, säger Linda Berg.
Status quo med snuset
Men tillbaka till snuset. Finns där någon tvist som kan dammas av för att väcka soffliggarna?
Vi träffar Johan Wredberg, informationschef vid snustillverkaren Swedish Match, i bolagets fashio-nabla snusbutik i Stockholm för att höra oss för. Svaret är att det för tillfället råder status quo. Tobaksdirektivet är klubbat och Sverige får tillverka och sälja sitt snus, bara man håller sig inom sina egna gränser.
– Vi har väl tio till tolv år av lugn och ro. Så länge brukar det ta mellan direktiven, säger Wredberg.
Fast helt frid och fröjd är det inte. Nyligen nåddes vi av beskedet att EU vill förbjuda innehållsdeklaration på snusburkarna. Snusaren ska alltså inte få veta vad snuset innehåller och vad det är smaksatt med.
– Att inte få berätta för konsumenten vad snuset innehåller. Det är ju huvudlöst, säger Johan Wredberg.
Om cirka två år ska det EU-beslutet synas i svensk lag. Det är det som Annie Lööf kallar onödig detaljstyrning.