Dammsugare till mors dag?
Könsdiskriminerande reklam av samkommunen Helsingforsregionens miljötjänsters (HRM), skriver Finlands kommuntidning Fikt.
Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) har enligt en sakkunnig i jämställdhetsfrågor gjort bort sig. Finlands kommuntidning Fikt, som var först med nyheten, har intervjuat Sinikka Mikkola, sakkunnig i jämställdhetsfrågor vid Kommunförbundet tycker att reklamen ger en bild av att det är mammans uppgift att städa i hemmet.
Reklamen publicerades i tisdagens (6.5) Helsingin Sanomat.
- HRM förmedlar via sin reklam att det är moderns uppgift att städa hemmet. Därför uppskattar hon att få en veckostädning i gåva, säger Mikkola till tidningen.
Att Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) är en samkommun gör inte saken bättre.
- Kommunala aktörer borde vara extra noggranna med hurdan information de förmedlar. Kommunerna och samkommunerna ansvarar för att jämställdhetsaspekter beaktas i kommunikationen. Det har HRM inte gjort i det här fallet, säger Mikola.