Nytt förmånskort kommer på posten
Stamkundskortet i butikskedjorna Siwa och Valintatalo ersätts med förmånssystemet pins, som väntas växa snabbt både i Finland och i övriga Europa.
Kundlojaliteten är viktig, både för stora kedjor och små butiker. Därför har de flesta av oss plånboken full av stamkundskort, till den grad att man ibland inte ens orkar söka fram det aktuella kortet vid kassan.
Nu finns det ett alternativ som direkt berör dem som brukar hyvla stamkundskortet i Valintatalo och Siwa. Suomen Lähikauppa, dit butikskedjorna hör, går bland de första över till det gemensamma förmånssystemet pins. Det betyder att Ykkösbonus-kortet begravs och att bonusen konverteras till pins. Det nya kortet kommer på posten inom de närmaste dagarna.
För Suomen Lähikauppa är det ingen liten satsning.
– De flesta av våra kunder använder kortet ofta. Det har funnits i tjugo år och började bli föråldrat, säger vd Ralf Holmlund.
Hädanefter får man också pins när man till exempel köper biljetter från Matkahuoltos nätbutik, elektronik från Verkkokauppa.com, mat i Restels restauranger och glasögon från Synsam – eller köper något från nätbutiker som Zalando och Hotels.com.
Systemet är öppet, vilket betyder att fler företag kan ansluta sig.
Stora planer
Företaget Coalition rewards ligger bakom systemet, som ska återspegla dagens kundbeteende. Folk köper mat i hemkvarteret och kläder på nätet.
– Inom fem år ska vi vara det ledande förmånssystemet i norra och centrala Europa. Vi tror att vi har skapat något som konsumenterna vill ha, säger Gabi Kool som är vd för Coalition rewards.
Med de pins man samlar på Hilton i Tokyo kan man köpa mat i Siwa-butiken i Nordsjö, eller välja något från förmånsbutiken. Systemet bygger på att kunderna har viss digital vana. För att till exempel få pins för skjortan från Zalando måste man gå via pins sajt.
Går det att välja att få information om antalet pins man samlat och vad man kan få för dem per brev, Gabi Kool?
– Nej, något sådant alternativ har vi inte, bara per e-post. Vi har utrett det här eftersom det finns en oro för att äldre inte är så vana med digitala tjänster. Men oron visade sig vara obefogad. Antalet pins syns också på kvittot när du handlar.
För att få finländarna medvetna om det nya systemet satsar man på en omfattande reklamkampanj som kommer att synas i gatubilden och i tv.
– Det lär vara den största kampanjen sedan Coke Zero lanserades i Finland, säger Gabi Kool.