Lärarbrist en global tickande bomb
Allt fler barn har i dag möjlighet att gå i skola, men nivån på utbildningen är allt annat än garanterad. Undermålig undervisning leder till bristfälliga kunskaper och elever som hoppar av.
Analfabetismen bland världens barn som är i grundskoleålder är värre än man tidigare trott, visar siffror från Kyrkans utlandshjälp. Av de 650 miljoner barn som är i skolåldern saknar 38 procent dugliga läs-, skriv- och räknekunskaper. Orsakerna hittas i lärarbrist och dålig undervisning.
– Bara för att det finns fler barn i skolorna betyder det inte att de lär sig, säger Elisa Vepsäläinen, som arbetar med påverkningsarbetet och som kampanjplanerare för Kyrkans utlandshjälp.
Kyrkans utlandshjälp har i samarbete med organisationen Lärare utan gränser inlett en kampanj för att förbättra kvaliteten på undervisningen i u-länder. Planen är att ge över 10 000 lärare en starkare pedagogisk yrkeskompetens. På lördag åker den första gruppen frivilliga till Kenya på en två veckor lång sejour för att överföra sina egna kunskaper till de lokala lärarna. I höst reser en ny grupp lärare för längre vistelser till bland annat Kambodja och Sierra Leone.
– Jag är nyfiken på att se vad min finska utbildning och femton års erfarenhet kan ge på ort och ställe – vad allt man kan göra när man bara har tillgång till krita och svart tavla, säger Erja Kauppinen som på lördag åker till Kenya.
Ineffektiva ansträngningar
År 2008 startades ett FN-lett projekt för att garantera skolgång för alla barn i världen till år 2015. Det målet har varit framgångsrikt – år 2000 fanns det 102 miljoner barn utan tillgång till utbildning medan siffran 2011 låg på 57 miljoner. Andelen barn som överlever sin 5-årsdag har i hög grad ökat vilket gör att det finns än fler barn i behov av utbildning, men satsningarna på lärare har inte följt med utvecklingen.
Unesco beräknade i fjol att den bristande kvaliteten på undervisningen motsvarar en ekonomisk förlust på 129 miljarder dollar, vilket är 10 procent av finanserna som tilldelas utbildning. Samtidigt visar siffror från Unesco att bara 2 procent av utbildningsbiståndet går till att fortbilda undervisningspersonal.
Bristen på kompetenta lärare har lett till att kring 130 miljoner barn som går i skola är utan baskunskaper. Upp till 120 miljoner barn hoppar av grundskolan under de första fyra åren – det betyder en sammanlagd siffra på 250 miljoner barn som saknar grundläggande kunskaper för att kunna ta till sig information och påverka samhället.
– Om undervisningen är svag och barnen inte lär sig motiverar det inte heller föräldrarna att hålla sina barn i skolan. För många familjer är det en stor belastning att skicka ett barn till skolan som kunde hämta inkomster till hemmet, säger Elisa Vepsäläinen.