Piloten hoppade först – räddade två
Om olycksplanets pilot inte först kastat sig ut ur planet hade sannolikt ingen överlevt kraschen i Jämijärvi.
Flygolycka
– Om piloten inte först hade hoppat hade det varit ännu svårare för de två andra att ta sig ut förbi honom, säger informationschef Teuvo Arolainen vid Olycksutredningscentralen.
Piloten och de två andra som klarade sig tog sig ut via pilotens dörr. Den bredare hoppdörren i olycksplanet gick sannolikt inte att öppna på grund av att planet störtade och höll en hög hastighet, säger Jukka Vuorenmäki, ordföranden för fallskärmsklubben Tampereen Laskuvarjokerho, i en kommentar till FNB.
Han uppger sig ha hoppat från olycksplanet otaliga gånger och att det aldrig hänt att dörren inte öppnat sig.
En expert som FNB talat med säger att orsaken kanske aldrig kommer att klarna.
Huller om buller
Utredarna har hört de tre som räddade sig genom att nödhoppa. Det har framgått att de ombordvarande kastades huller om buller i planet. De hade bara några tiotal sekunder på sig att ta sig ut och på grund av störtdykningen var det mycket svårt att ta sig framåt i kabinen.
– Vi har inte räknat ut hur länge det tog från det att felet uppstod tills planet kraschade. Men fysikens lagar är entydiga, det kan inte ha tagit mer än några tiotal sekunder, säger Arolainen.
I praktiken hade de som hamnade längst bak ingen chans. De omkomna har förts till Universitetssjukhuset i Åbo för identifiering.
Videoklipp som tagits av utomstående med mobiler och kameror visar att vingen ser ut att brytas medan planet är i luften. En av de räddade bar en hjälmkamera men den var inte påkopplad.
– Klippen är korta och tagna på långt håll, men de kan berätta en hel del när de förstoras och vevas fram och tillbaka, tror Arolainen.
Giftigt vrak
Olycksutredarna måste i går med hjälp av vatten binda giftiga partiklar om uppstått på grund av de brinnande kol- och glasfiberdelarna i vraket. Så fort man hade tryggat utredarnas säkerhet kunde man börja undersöka de enskilda delarna.
Än så länge finns det bara gissningar om vad som förorsakade att planets styrsystem slogs ut. Planet förmådde plötsligt inte hålla sin vågräta position utan började störtdyka.
Piloten och de två andra som lyckades rädda sig har hörts av olycksutredarna. De har fått lämna sjukhuset, men piloten uppgavs vara svårt chockad av det som hänt.
Arolainen misstänker att de tre kommer att behöva höras även senare när utredningen börjar framskrida. Härnäst ska vrakdelarna transporteras till en hangar i Niinisalo.
Att planet började brinna efter nedslaget är, enligt Arolainen inte överraskande. I fjol undersökte centralen ett halvdussin olyckor med småplan och alla, utom ett som störtade i en sjö, började brinna.
Flygtidskriften Siivet rapporterade 2009 att olycksplanet hade haft motorproblem på flyguppvisningen ”Jämi Fly-In 2009” och att man inte vågade låta planet lyfta.
En grafisk avvikelse i datauppgifterna från motorn hade upptäckts och motorn skickades för analys till USA. Ägarna ansåg att problemen med motorn hade uppstått på grund av att den tidigare ägaren hade förvarat planet dåligt. Det visade sig dock att det inte hade hunnit uppstå några allvarliga skador på motorn.