Så sätter staten press på metropolen
Den statliga styrningen av huvudstadsregionen har gett avtryck i regeringens budgetram. Fler bostäder ska byggas, Malms flygfält föreslås ge vika för bostäder, Centrumslingan får grönt ljus men Stensviksmetron nämns inte med ett ord.
Innan trafikminister Merja Kyllönen (VF) meddelade om sin sorti ur regeringen hann hon sätta avtryck på några frågor hon lyfte fram i offentligheten redan före budgetramförhandlingen: att Malms flygfält ska avvecklas och att förlängningen av metron till Stensvik prioriteras ned.
Regeringen beslöt i samband med budgetramen att Malms flygfält ska vikas för bostäder, och att statens verksamhet där ska avvecklas fram till 2020.
Nyproduktionen av bostäder i huvudstadsregionen kommer dessutom att stödas genom en tillfällig satsning på statsbidrag, genom ett 20-årigt räntestöd som införs från och med nästa år. Självriskandelen för räntor på studerande- och ungdomsbostäder sänks.
Att pressen på bostadsproduktionen är stor på regeringsnivå är uppenbart. För föreningen Malms flygfälts vänner kom beslutet ändå som en överraskning trots att debatten gått länge.
– Det var en överraskning att det skedde just i det här sammanhanget. När staten i budgetramen ska besluta om miljarder och åter miljarder – att man då ens behandlar en fråga som den här, säger stödföreningens ordförande Timo Hyvänen.
Han betraktar inte loppet som kört, utan hoppas på att utredningen ännu ska ta alla synvinklar i beräkning, och nämner bland annat affärsflygen som näring.
Puff för Centrumslingan
Centrumslingan hänger med i regeringens trafikplaner, och i samband med budgetramen bekräftades att projektet och finansieringen ska beredas.
Som Hbl skrev tidigare har flera banprojekt tävlat om regeringens gunst, men trafikminister Merja Kyllönen har inte prioriterat förlängningen av västmetron. Till Hbl sade hon (19.3) att projektplanen inte uppdaterats och att det behövs en bättre analys av kostnader och nytta.
Matti Kokkinen, vd på Västmetron, är inte glad.
– Det känns dystert för arbetarnas del, det hade varit viktigt att få besked om sysselsättningen för att hålla dem kvar, säger Kokkinen.
Hade Esbo kunnat göra något annorlunda, med tanke på Kyllönens kritik?
– Det känns som om Kyllönen varit på villovägar. Projektplanen var aktuell, säger Kokkinen om den plan som gjordes 2012.
Enligt uppgifter till HS skulle flera inom regeringen ha varit missnöjda med nyttobedömningen. SFP:s partiordförande, försvarsminister Carl Haglund säger ändå att det inte var orsaken.
– Det handlade om att det inte fanns pengar att ta in fler projekt än dem som redan var i kö, och inte heller orsaker till att västmetrons förlängning skulle ha fått köra förbi dem. Vi ville inte heller göra samma misstag som under förra regeringen, att starta upp fler projekt än man har råd att slutföra, säger Haglund.
Haglund säger att besluten kan komma senare i stället.
– Det är inte en större katastrof eftersom busstrafiken fungerar, säger han, men varnar för att bussförbindelserna också i fortsättningen måste planeras så at restiderna inte förlängs, till exempel på grund av dålig matartrafik till de metrostationer som byggs.