Viktigast hitta MH370 svarta låda
Det viktigaste nu är att hitta de två så kallade svarta lådorna som innehåller all information om flyget och samtalen i cockpiten.
– Prioritet ett är att hitta de två orangea lådor som lagrar data och samtal i cockpit. Prio två är att hitta större vrakdelar som motorer, delar av cockpit eller andra delar med mycket elektronik som kan innehålla lagrad data, säger Christer Jeleborg, flygteknisk utredare på Statens Haverikommission.
Han understryker att haverikommissionen inte har annan information om vad som hänt än vad som finns i media och att han vare sig kan eller vill spekulera. Men skulle det visa sig vara delar från den försvunna MH370 som nu hittats hoppas Christer Jeleborg att det ska finnas chanser att få veta vad som inträffat.
Hittas de så kallade svarta lådorna, som egentligen är orange, innehåller de massor av information, berättar Jeleborg. Det kan vara till exempel uppgifter om att delar av planet varit strömlöst eller att det utbrutit brand ombord. Och hittar man vrakdelar kan det vara möjligt att dra slutsatser om exempelvis en explosion.
- Men sökandet efter det havererade Air France-planet i Atlanten visar att letandet kan ta mycket lång tid, säger Jeleborg.
Den gången, i juni 2009, havererade en Airbus på väg från Rio de Janeiro till Paris över Atlanten. Lådorna lokaliserades ungefärligt efter knappt ett år, trots det dröjde det ytterligare ett år innan man faktiskt hittade lådorna.