Två tulpaner per dam på kvinnodagen
Vårvinterns tulpansäsong kulminerar lagom till internationella kvinnodagen den 8 mars. Då säljs det i medeltal två tulpaner per finländska, uppger man på Handelsträdgårdsförbundet.
Nästan alla tulpaner är inhemska och en typisk extraprisprodukt i dagligvaruhandeln.
När tulpanerna är som billigast får man ett knippe på trettio för en tia. Finländarna köper ungefär 60 miljoner tulpaner per år och säsongen pågår till påsken, då den avslutas med den gula varianten.
– Tulpanen är populär för att den är billig, lätt att få tag på och finns i så många färger, säger vd Jyrki Jalkanen på Handelsträdgårdsförbundet.
Han säger att tulpanens popularitet har hållit i sig och den har inte just blivit dyrare sedan Finland tog i bruk euron. När distributionen till över 80 procent är koncentrerad till dagligvaruhandeln är ett knippe tulpaner ett lätt impulsköp före kassakön.
Det finns över 240 tulpansorter att få i Finland. Varje år försvinner en tiondel från marknaden och lika många nya dyker upp i stället. I hela världen finns 11 000 registrerade tulpansorter.
Den första tulpanen i Europa antas ha slagit ut i Nederländerna 1594 och därifrån kommer tulpanlökarna fortfarande till Finland för att drivas upp av 85 växthusföretagare och deras personal. Bara omkring tio procent importeras som blommor.
Neråt för rosen
För den inhemska rosen går det betydligt sämre. Den tiofaldigt billigare afrikanska produktionen slog ut den nästa helt för ett år sedan.
– Jag brukar i allmänhet vara för rättvis handel men i blombusinessen kostade det Finland ett par hundra arbetstillfällen, säger Jalkanen.
Nu är det bara ett familjeföretag i Kangasala som odlar rosor för partihandeln.