Finlandssvenska skolan under lupp
De finlandssvenska elevernas dåliga Pisaresultat kommer särskilt att beaktas i det utvecklingsprojekt som undervisningsminister Krista Kiuru (SDP) startat. I projektet vill man hitta orsakerna till att de finländska Pisaresultaten överlag sjunkit.
Två arbetsgrupper grundas, en som tar fasta på kompetens och inlärning och en för motivation och undervisning. Målet är att hitta orsakerna till de försvagade inlärningsresultaten, minska skillnader mellan flickor och pojkar och hitta sätt för att öka skoltrivseln och motivationen.
Krista Kiuru är mycket medveten om att de finlandssvenska eleverna har sämre Pisaresultat än de finska.
- Vi har beslutat att inte grunda en särskild arbetsgrupp som utreder finlandssvensk undervisning, det är bättre att de finlandssvenska problemen granskas ur alla synvinklar i genomskärning. Men det finlandssvenska perspektivet finns i båda arbetsgrupperna, också lärarutbildningen granskas, försäkrar Kiuru.
Sjunkande trend
Hon tar regelbundet emot ministrar som kommer resande från när och fjärran för att bekanta sig med det finländska skolsystemet och fortfarande kan hon berätta för dem att den finländska skolan ligger i den europeiska toppen. Men trenden i Pisaundersökningarna de senaste åren har för Finlands del visat att våra resultat sjunker. Vår skola som var bäst i världen håller på att förlora fotfästet. Nu riskerar Finland att bli ett land med medelmåttig utbildning. Det är här Kiuru vill ingripa.
– Jag har sett på den nedåtgående trenden och insett att jag inte kan förlåta mig själv om vi inte gör något nu, säger hon. Vi måste ta reda på vad det beror på att kunnandet bland både de högpresterande och lågpresterande elevgrupperna blivit sämre. Är det så att vi måste göra större förändringar i grundskolan? Är det kanske så att den skola som producerade världens bästa elever har levt ut sin tid? Hur påverkas skolan av samhälleliga förändringar och varför mister föräldrar tron på att utbildning lönar sig?
– Det är tråkigt om de negativa attityderna ökar. Fortfarande är skolan det bästa stället att lära sig och det är inte alltid kul, säger Kiuru.
”Bra bil av basmodell”
Utvecklingsprojektet som nu startar har ett brett stöd i regeringen men Kiuru vill också att oppositionen är med. För att få ett bredare perspektiv ska en mängd forskare engageras. Professor Jarkko Hautamäki från arbetsgruppen kompetens och inlärning jämför våra elevers kunskaper med en bra bil av basmodell. Allting funkar men med hjälp av finjusteringar kan man högprestera.
– Skolans betydelse har förändrats. Frågan är hur vi kan återskapa barnens intresse för skolan och få dem att förstå att det framtida livet kräver något som man lär sig i skolan.