Google: Få finländska webbutiker exporterar
De utländska webbutikerna får ett allt starkare fotfäste på den finländska marknaden, men svaret från våra butiker dröjer.
Bara var fjärde finländska webbutik säljer sina produkter också till utlandet, visar en utredning som Google gjort.
– Av de nordiska webbutikerna säljer nästan två av tre sina produkter också utanför hemlandet, säger Googles analytiker Johanna Wahlroos.
Och de finländska webbutiker som exporterar nöjer sig med få språkversioner och en mindre marknad. Svenska och danska webbutiker betjänar i snitt på 6–7 språk, medan de finländska webbutikerna ofta har engelska som enda utländska språk.
– I de nordiska webbutikerna är däremot finska ett av de mest utnyttjade språken. Det vittnar om att de nordiska konkurrenterna tycker att de finländska konsumenterna är en lockande målgrupp och vill erbjuda dem betjäning på deras modersmål, säger Wahlroos.
Uppgifterna bygger på en utredning av det brittiska konsultföretaget OC&C och Googles egna uppgifter. I jämförelsen ingick de 50 webbutiker som får mest annonsklick.
Omvälvning
Googles landschef Anni Ronkainen säger att utredningen visar att ambitionen att exportera finländska konsumtionsvaror saknas. Hon tror att det vore nyttigt för den finländska ekonomin att uppmuntra små och medelstora företag att växa internationellt.
Ronkainen får medhåll av ex-Nokiachefen Pekka Ala-Pietilä som ledde ICT2015-arbetsgruppen som analyserade hur framtidens digitala ekonomi kommer att se ut. Han säger att webben omvälver nästan allt, spräcker gränserna för olika branscher och de traditionella uppfattningarna om hemmamarknader.
– Att bygga upp de traditionella distributionskanalerna var dyrt och tidskrävande. På webben kommer man direkt ut på den internationella marknaden med en mycket mindre satsning, säger Ala-Pietilä.
Traditionella varumärken klarar sig
De största webbutikerna i Sverige och Danmark är företag som Ikea, Hennes&Mauritz och Vero Moda som har ett starkt varumärke och en omfattande internationell verksamhet också inom den traditionella handeln.
De största i Finland är Verkkokauppa.com, Hobby Hall och NetAnttila som har ett stort utbud av produkter.
Av de finländska företagen var Marimekko det enda bland de 15 största när OC&C utredde vilka nordiska bolags produkter som väcker mest intresse utanför hemmamarknaden. Marimekko sysslar med näthandel i USA, Finland, Sverige och Danmark.