Biodieseln är Nestes flytande guld
Neste Oil redovisade nyligen för rekordresultat med sin förnybara diesel. Men framgången bygger fortfarande i hög grad på palmolja, även om dess andel minskar.
På drygt sex år har Neste Oil byggt upp sin biodieselproduktion från ingenting till en blomstrande affärsverksamhet. Under fjolårets sista kvartal tjänade bolaget mer pengar på förnybara bränslen än på fossila. Räknat i omsättning är Neste Oil nu Finlands största företag och bolaget har signalerat sin framtidstro genom att föreslå en rejält höjd vinstutdelning till aktieägarna.
Men framgången bygger fortfarande i hög grad på användning av den omstridda palmoljan, låt vara att man nu lyckats minska andelen till strax under hälften. Men eftersom produktionsvolymerna samtidigt ökar hör Neste Oil fortfarande till världens stora köpare av palmolja.
Tolv råvaror
I Neste Oils biodiesel står avfall och restprodukter i dag för 52 procent av råvaran medan 48 procent utgörs av växtolja – i praktiken palmolja. Efter omfattande forskning ingår numera tolv olika råvaror i bränslet, bland annat djurfett.
Och utvecklingen fortsätter, säger Matti Lehmus, direktör för affärsområdet Olje- och förnybara produkter.
– Dels försöker vi öka mängden av den avfallsråvara vi använder i dag, och dels hitta helt nya restprodukter.
Några kvantifierbara mål för hur andelen palmolja ska minska har bolaget inte satt upp.
– Tidtabellen beror på många saker, som kundernas önskemål, lagstiftningen och marknadspriset.
Palmoljeanvändningen har kritiserats i flera år, varför tar det så lång tid att ersätta den?
– Själva är vi mycket nöjda med utvecklingstakten och stolta över det arbete som gjorts. När vi för 3–4 år sedan började använda djurfett köpte vi upp allt vi kom över. Då handlade det om cirka 10 000 ton. I dag använder vi över en miljon ton avfallsråvara per år. Det är resultatet av ett enormt arbete med att ta fram nya råvarukällor, säkra kvaliteten och bygga upp logistiken.
Men till kategorin avfallsråvara räknar Neste Oil också ett fettsyredestillat, PDFA (Palm Oil Fatty Acid), som de facto härstammar från palmoljeframställningen.
– Vi betraktar det som en restprodukt eftersom det inte duger som livsmedel.
Förutom att öka andelen avfallsråvara i bränslet jobbar Neste Oil också på att den palmolja bolaget använder ska ha producerats på ett ansvarsfullt sätt. Hundra procent av den palmolja bolaget använder är certifierad.
– När anskaffningen sker på ett ansvarsfullt sätt betraktar vi palmoljan som en bra råvara, säger Lehmus.
Han medger att trycket från miljörörelsen har varit starkt, men att dialogen har gått framåt.
– Vi har ringat in orosfrågorna och kunnat söka lösningar tillsammans. Men kritiken fortsätter och vi måste hela tiden utveckla vår verksamhet.
”För mycket”
På Greenpeace, som hört till de argaste kritikerna av palmoljeanvändningen, säger Juha Aromaa att utvecklingen går i rätt riktning, men:
– Problemet är att den totala mängden använd palmolja är alltför hög, trots att andelen minskar i Neste Oils blandning. Om nästan hälften av bolagets årliga biodieselproduktion utgörs av palmolja betyder det cirka en miljon ton per år.
Vad som kan tänkas vara en acceptabel nivå har Greenpeace däremot inte definierat.
– Kanske behöver andelen inte sjunka till noll, men en miljon ton per år är för mycket att bränna i bilmotorer.
Att biodieseln blivit så lönsam beror enligt Aromaa på att palmoljan blivit billigare när utbudet ökat. Det beror i sin tur på att man i Sydostasien röjt mera regnskog för nya plantager.
– Det är precis det vi har kämpat emot, säger Aromaa.