Chefen struntar ofta i trafikregler
Riskbeteende i trafiken har många orsaker, inte minst socioekonomiska. Enligt en färsk rapport är chefer och företagare betydligt överrepresenterade bland dem som kör för fort.
– Det finns en del förklaringar till att personer i ledande ställning ofta skriver sina egna trafikregler, säger professorn i trafikpsykologi Heikki Summala.
– Vanligen kör de långa sträckor, oftast har de en pressad tidtabell och för det mesta har de bättre och säkrare bilar än genomsnittet. De har samma känsla av trygghet trots att de ökar hastigheten.
Om man ofta ligger längs vägen kan man bli irriterad av andras dumheter eller på bilister som kör för sakta enligt ens egen skala. Det är lätt att vänja sig vid att strunta i hastighetsbegränsningar och heldragna linjer om man hittills klarat sig utan olyckor eller körförbud.
– Ett visst mått av narcissism ska man kanske också räkna in, men det är svårt att belägga med nuvarande forskning, säger han.
Inlärt beteende
Enligt en forskningsrapport med material från 1987 till 2011 kan man förutspå att en 25–34-åring som ofta bryter mot reglerna i trafiken också kommer att göra det i högre ålder.
– Samtidigt visar siffrorna också att riskbenägna förare lever längre än de laglydiga. Det har förstås att göra med hela livssituationen, och där ingår socioekonomiska faktorer inklusive säkrare bilar, säger Summala.
I Finland är regelrätt vägraseri nästan helt okänt som fenomen, säger Summala.
– Det är ett beteende som är till stor del kulturbetingat. I USA och Storbritannien är det vanligt, men också i till exempel Turkiet. Hos oss har vi en mera inbunden variant. Vi tutar och ser arga ut, men vi kliver inte ut ur bilen och skriker. Vi bucklar inte heller andras bilar i rena ilskan.
Adhd ökar risken
Var femte trafikolycka med personskador i Nyland orsakas direkt eller indirekt av en sjukdomsattack, säger professorn och trafikmedicinska experten Timo Tervo. En av tio olyckor beror på psykiska problem som inte behandlats rätt eller inte alls behandlats.
– Grundorsaken till 40 procent av kollisionerna mellan personbil och lastbil är att den mindre bilens förare begår självmord. Det här är en stor utmaning för vårdsektorn. Ett problem är att olika sjukdomar enligt EU-direktivet registreras en och en, medan de sammantagna utgör en stor risk i trafiken.
Just nu finslipas en rapport om hur adhd påverkar förarbeteendet, och åtminstone för män ser man ett samband med våldsamma trafikolyckor.
– En väl utvecklad motorik är förknippad med sjukdomen, och den kan inspirera till risktagning och höga hastigheter, säger Timo Tervo.