Marimekko säger upp och söker ny ledare
Marimekko inleder samarbetsförhandlingar och planerar att säga upp 65 i Finland och USA.
Marimekko sparkar 65
– stänger Beverly Hills
Marimekko kämpar i motvind i hemlandet och i USA. Femtiofem anställda får gå i Finland och tio när butiken i Beverly Hills stänger i USA. Även konstnärliga ledaren Minna Kemell-Kutvonen omplaceras.
Vd Mika Ihamuotila gav chockbeskedet om samarbetsförhandlingarna när han presenterade koncernens bokslut i går morse. Uppsägningshotet gäller alla i Finland utom textiltryckeriets personal. Butikspersonalens anställningar ändras och många får nöja sig med deltidsjobb i framtiden.
Orsaken är att det går dåligt för hela branschen i Finland.
– Det var speciellt den varma hösten som inverkade negativt, folk var inte intresserade av tröjor och mössor, säger Ihamuotila.
I USA har Marimekko öppnat sex butiker, men lönsamheten når inte upp till förväntningarna. Butiken i Beverly Hills kommer att stängas.
Med nedskärningarna och omorganiseringarna ska Marimekko spara 2,5 miljoner euro. Marimekko har 378 anställda i Finland.
Koncernens omsättning steg med sex procent jämfört med fjolåret, men illavarslande är att den sjönk från 25,7 miljoner (2012) till 25,5 miljoner euro under årets sista kvartal. Också resultatet blev på minus under det sista kvartalet.
Samtidigt som Marimekko har problem hemma och i USA breder bolaget ut sig i Kina, Taiwan, Sydkorea och Mexiko.
– För fem år sedan var vi ett inhemskt bolag, i dag är vi globala. Vi är det första finska detaljhandelsbolaget som kan kalla sig globalt, Sverige har ett trettiotal sådana företag, påminner Ihamuotila.
Ihamuotila förnekar att sidsteppandet av den konstnärliga ledaren har att göra med plagiatskandalerna som bolaget drabbats av.
– Absolut inte, Minna Kemell-Kutvonen skötte krisen utomordentligt, hon gjorde ingenting fel, det var en enskild konstnär som gjorde sig skyldig till plagiat, säger Ihamuotila.
– Orsaken är att Marimekko de senaste fem åren har förvandlats från ett finskt bolag till ett globalt. Vi är nu internationella och det ställer andra krav på design, material och snitt.
– För fem år sedan skrev de internationella modetidningarna aldrig om oss. I dag är Vogue och Harpers Bazaar på plats när vi lanserar nytt.
Kemell-Kutvonen omplaceras för att sköta icke-specificerade chefsuppdrag inom design. Hennes jobb sköts under rekryteringsprocessen av marknadsdirektör Tiina Alahuhta-Kasko.
Marimekko söker en konstnärlig ledare som har internationell erfarenhet av design och mode.
– Men det räcker inte, personen ska ha förståelse för Marimekkos unika image.
Ihamuotila lovar att kunderna också om fem år ska känna igen Marimekko. Färgerna, värmen, autenticiteten ska finnas kvar.
Marimekko har nu 133 butiker varav 56 i hemlandet. Ökningen är snabb. Antalet butiker har ökat med 60 procent på tre år. Ihamuotila räknar med att Marimekko i år öppnar 15–25 nya butiker eller så kallade shop-in-shops. I Kina och Hongkong räknar man med 16 butiker i slutet av 2016.
– Sextio procent av försäljningen sker utomlands. Gud ske lov är vi inte längre beroende av Finland.