Handelns strukturomvandling slår mot varuhus
Handelns häftiga strukturomvandling skakar de traditionella varuhusen. Handelskoncernen Kesko meddelade på tisdagen att man planerar att stänga vart tredje Anttila-varuhus. För närvarande är varuhusen 30 till antalet.
Varuhusens försäljning av bruksvaror tryter då folk köper allt mera prylar på webben. Konkurrensen inom webbhandeln är stenhård då även utländska aktörer tävlar om de finländska kunderna. Inom Kesko har strukturomvandlingen slagit mot speciellt Anttila-varuhusen och hemelektronikkedjan Musta Pörssi.
– Det här är inte enbart ett finskt fenomen och det berör inte enbart Kesko. Centrumvaruhus som affärsmodell har problem, sade koncernchefen Matti Halmesmäki i samband med bokslutspresentationen på tisdagen.
Anttilas rötter ligger i postorderförsäljningen och varuhusen. Det nuvarande konceptet fungerar inte och i fjol sjönk Anttilas omsättning med över 16 procent.
Totalt sysselsätter kedjan drygt tusen personer. Kesko meddelade ännu inte på tisdagen vad som ska ske med dem.
Fysiska butiker behövs
Webbhandelns ökning har redan tidigare hotat de traditionella butikerna, men nu skakar varuhusen. Livsmedelshandeln går bra, men en allt större del av bruksvarorna köps på nätet.
– Jag tror att alla handelskedjor funderar på sina butiksnätverk, säger professor Arto Lindblom vid Aalto-universitetet.
En stor del av Anttila-varuhusen ligger i köpcentra, en del i egna lokaler.
– Handeln har flyttat till köpcentren. Överlag kan man säga att butiker som måste skapa sitt eget kundflöde måste ha ett eftertraktat varumärke, säger Halmesmäki.
Enligt Katri Koistinen, specialforskare vid Konsumentforskningscentralen, riktas köpkraften mot ställen som är lätta att nå.
– Speciellt om man ska storhandla och det är lättare att ta sig med bil till jätteaffärerna utanför centrum, minskar kundflödet i centrum, säger Koistinen.
Lindblom håller med om att de traditionella varuhusen inte betjänar kunden på samma sätt som förut. Trots det kommer det alltid att finnas behov för fysiska butiker.
– De digitala kanalerna kommer att stöda butikerna.
Resultatet ökade
Enligt Finsk Handel kommer handelns utmaningar att fortsätta även i år. Antalet anställda tros minska med över 2 procent. Den huvudsakliga orsaken för de trista utsikterna är kundernas försämrade köpkraft.
Keskos omsättning i oktober–november stannade på 2,36 miljarder euro, vilket är knappt 4 procent färre än året innan. Resultatet före skatt steg från 52,1 miljoner till 67,9 miljoner.
Förbättringen beror delvis på att 2012 års resultat tyngdes av betydande engångsposter.
Keskos styrelse föreslår en utdelning på 1,40 euro.