Vi-andan lyckades inte stoppa våldet
Ryssland drabbades i går av sin första skolskjutning. En lärare och en polis dog, alla elever räddades. Trots våldet ofta ligger under ytan i Ryssland har man hittills förskonats från just skolskjutningar. Nu är landet i chock.
MOSKVA
När Finland drabbades av sina båda skolskjutningar år 2007 och 2008 var mina ryska vänner nästan mer chockade än jag själv. De fann det obegripligt att någonting så förfärligt kunde ske i lugna lilla Finland.
Att det kaotiska Ryssland länge var förskonat från den här typen av tragedier har sin egen förklaring. Den viktigaste stavas: elevidentitet.
I ryska skolor är vi-andan mycket stark. Trots att skolorna har nummer och inte namn så fostras eleverna från början in i att älska just sin skola. Det sjungs sånger till skolans lov, det skrivs dikter, det firas jubileumsdagar. Höstens första skoldag den första september varje år är en stor fest. Ryska elever fostras från första början till att ingå i ett kollektiv. Ofta har jag tänkt att kollektivets starka roll är ett slags vaccin mot skolskjutningar. En stor skillnad mellan ryska och finländska skolor är nämligen kravet i finländska skolor att eleverna till varje pris ska profilera sig. Någonting sådant existerar inte i ryska skolor, där alla förväntas underordna sig det gemensamma.
Lugnet och arbetsron i skolklasserna i ryska högstadier är påfallande. Jag har besökt flera skolor både i Moskva och i provinserna, senast i Petrozavodsk i höstas. Vad som slår mig varje gång är den nästan totala avsaknaden av oro i klasserna. Lärarens uppgift är att undervisa och hon eller han tillåts göra det ostört. Trots att lönerna fortfarande släpar efter är lärarens naturliga auktoritet på en helt annan nivå än i Finland.
Samtidigt påverkas ryska ungdomar av våldsförhärligandet på internet på samma sätt som de finländska. Det finns ett stort antal vapen i Ryssland, precis som i Finland. De båda handeldvapnen som eleven i skola nr 263 brukade var hans pappas, lagligt införskaffat av fadern som tidigare har jobbat för underrättelsetjänsten FSB.
Det var för övrigt pappan själv som stoppade sonen genom att först tala med honom i telefon och därefter gå in i skolan, klädd i skottsäker väst. Fadern samtalade med sonen i en halvtimme, därefter tillät denne gisslan lämna klassen. Över tjugo unga människors liv var räddade. Kvar på golvet låg den döda geografiläraren, 28 år gammal och far till ett litet barn.
Det har kommit fram att våldsverkaren, en begåvad elev med höga betyg, hade lärt sig skjuta av sin pappa. Han ville hämnas på sin geografilärare eftersom denne inte hade gett honom tillräckligt höga betyg för att han skulle kunna avsluta sin skolgång med guldmedalj – något som enbart är förbehållet elever med toppbetyg i samtliga ämnen. Överspändhet och någon form av psykisk störning verkar ligga bakom dådet, som kan leda till upp till tio år i straffkoloni.
President Vladimir Putin talar om vikten att fostra eleverna till att "uppskatta konst och god smak, att lära sig förstå dramatikens och musikens språk. Hade vi lyckats med detta hade tragedin kanske aldrig skett", säger han.
Det förblir mig förborgat vad presidenten egentligen menar med att konst och musik ska vara räddningen för våldsbenägna ynglingar. Teater- och operabesök är redan vardagsmat för samtliga ryska elever.
Men en faktor förenar Ryssland och Finland. Det är lätt att få tag på vapen och populärt att använda dem.