”Tillverkarna vill bara sälja nytt”
När Tarmo Herlevi grundade mobilreparationsfirman Hetihuolto tog han för givet att det låg i tillverkarnas intresse att kunderna får snabb service på sina mobiler. Nu säger han att så inte är fallet.
Tarmo Herlevis affärsidé är att konkurrera med pris och leveranstid inom mobilservice. Men han är frustrerad över att tillverkarna inte ger honom chansen.
– Mobiltillverkarna säljer sina reservdelar enbart till några få auktoriserade reparatörer. Vi andra är hänvisade till utomstående partiaffärer där tillgången till komponenter är osäker och prissättningen godtycklig. Nu fungerar inte konkurrensen och då är det kunderna som drabbas, säger Herlevi.
Han misstänker att tillverkarna medvetet begränsar servicemöjligheterna för att hålla i gång handeln med nya mobiler och därmed hålla börskurserna uppe.
Herlevi drar paralleller till bilbranschen där EU för några år sedan slopade verkstadsmonopolet, vilket innebär att bilägare inte längre är hänvisade enbart till det egna bilmärkets märkesverkstäder. Samma regler borde gälla också mobilservice, tycker han.
Härom veckan tredubblade firmans komponentleverantör priset på skärmar till den första generationen Lumiamobiler, från 40 till 120 dollar.
– Plötsligt lönar det sig inte längre att reparera. Och de här modellerna började säljas i Finland för mindre än två år sedan.
”Garantera kvaliteten”
På Nokia uppger man att företagets motiv till att sälja reservdelar enbart till vissa auktoriserade reparatörer är att garantera kvaliteten på arbetet.
Resonemanget att bara auktoriserade reparatörer kan garantera ett högklassigt jobb köper Herlevi inte.
– Vi har fem anställda i Salo och tre i Helsingfors. De flesta är före detta Nokiaanställda med stor yrkesskicklighet.
Inte heller Jolla säljer reservdelar till andra än en enda utvald samarbetspartner. På Jollas pressavdelning förklarar man att företaget nyss kommit i gång och att man då ansett det förnuftigast att koncentrera servicen till en samarbetspartner.
– Men i framtiden finns ingen orsak att inte bredda service och reservdelshantering också till andra aktörer, i takt med att vår verksamhet växer, svarar bolaget i ett mejl.
1,8 miljarder mobiler
Analysföretaget Gartner uppskattar att det i fjol såldes 1,8 miljarder mobiler i världen, en ökning med 3,4 procent jämfört med året innan. I Afrika och Asien skaffar många nu sin första smartmobil, medan vi här i väst ofta byter bara för att det kommit en ny modell.
– Att byta mobil betyder att man måste flytta över foton och andra dokument, installera om apparna och göra inställningarna på nytt. Gamla textmeddelanden riskerar gå förlorade. Många användare föredrar att hålla kvar en apparat de är vana vid.
Enligt Herlevi är det en avvägningsfråga när det är värt att reparera en gammal mobil och när det är klokare att köpa ny.
– Om reparationskostnaden är under hälften av nypriset på en viss mobilmodell tycker jag att det lönar sig att reparera. Vår grundregel är att byte av glas får kosta högst 40 procent av nypriset på en viss modell.