Guardian: NSA spionerar via Angry Birds
Snowden-dokument avslöjar att underrättelsetjänster i USA och Storbrittannien kan samla information om bland annat Angry Birds användare.
NSA och dess brittiska motsvarighet ska ha utnyttjat säkerhetsbrister i appar för mobiler.
Den amerikanska underrättelsetjänsten NSA och den motsvarande brittiska GCHQ har utvecklat ett system som utnyttjar appar för smarttelefoner, rapporterar the Guardian. Som exempel ger tidningen det populära spelet Angry Birds, som utvecklats av det finska företaget Rovio.
Flera appar samlar stora mängder information om sina användare, som till exempel ålder, kön eller till och med sexuellt beteende, enligt the Guardian. För säkerhetstjänsterna är det lättare att samla ihop enorma mängder information genom apparna i stället för att hacka sig in på enskilda telefoner.
Svårt att skydda sig
Mikko Hyppönen vid datasäkerhetsföretaget F-secure säger att gratisversionerna av spelet Angry Birds får in pengar genom att samla in information om sina användare och sälja den vidare till marknadsföringsföretag.
– Ingen läser någonsin användarvillkoren, utan klickar bara "I accept". Ändå blir många överraskade då de får höra om all den information som samlas in om dem, säger Hyppönen.
Med över 1,7 miljarder nerladdningar kan en enorm mängd information fås via Angry Birds, och den informationen är mycket värdefull då för marknadsförare.
Hur kan man förhindra att någon utomstående får tag på informationen?
– Det är en väldigt svår fråga. Det finns egentligen inget sätt att skydda sig om man verkligen vill spela Angry Birds, säger Hyppönen.
The Guardian hänvisar till hemliga dokument som tidningen fått av visselblåsaren Edward Snowden. I dokumenten talas det om det populära spelet Angry Birds. Via liknande appar kan underrättelsetjänsterna få tag på information om telefonens modell, operativsystem och telefonens serienummer.
Andra appar samlar betydligt mer information än så. Millennial Media, som arbetar med marknadsföring på mobiler, samarbetar inte bara med Rovio, utan också spelutvecklarna Zynga, som ligger bakom Farmville, och Activision som utvecklat Call of Duty. Enligt the Guardian samlar Millennial Media stora mängder information om användarna.
Spelföretaget Rovio säger till the Guardian att företaget inte visste någonting om ärendet. Rovio nekar också till att de skulle ha samarbete med de organisationer som tidningen nämner.