Över 10 000 nedladdningar
Den nya kvällstidningen HBL Kväll har aktiverat Hbl:s digitala läsare. – Över 500 nya läsare registrerade sig i går, säger Fredrik Nars, chef för digitala medier på Hbl.
HBL Kväll har två nummer bakom sig och har redan lockat många nyfikna läsare.
– Det är glädjande att se att så många aktiverat sitt digitala konto och laddat ner tidningen, säger Fredrik Nars, chef för digitala medier på Hbl.
– I går hade vi över 10 000 tidningsnedladdningar vilket är mer än vi någonsin haft tidigare.
Enligt Nars har lanseringen av HBL Kväll lett till att den digitala läsningen femdubblats.
– 32 procent av Hbl:s prenumeranter är redan aktiva digitala användare, och fler registrerar sig hela tiden, konstaterar Nars.
Hbl:s digijour har haft öppet under kvällarna och tagit emot samtal av enstaka läsare som behövt hjälp med sitt konto. Då det gäller tidningen i övrigt har responsen varit massiv.
– Jag har varit med om många lanseringar av nya medieprodukter men aldrig fått så här mycket kommentarer, säger Hbl:s chefredaktör Jens Berg.
Han delar upp responsen i två kategorier.
– Många har hört av sig och berömt Hbl för modet och framtidstron. Den andra delen av kommentarerna har handlat om innehållet och utseendet. Spontant skulle jag säga att cirka 80 procent har varit mycket positivt.
– Det som gör mig allra gladast är att så många har hittat en plats eller ett sammanhang där HBL Kväll passar in, till exempel tågresor eller i väntan på maten, säger Berg.
HBL Kväll publiceras varje vardag klockan 16 och kan läsas på e.hbl.fi.