Gå under jorden
Just nu finns det plats för nästan 12 000 bilar under markytan i Helsingfors innerstad. De dominerande aktörerna är norska Europark och holländska Q-park med tillsammans drygt 9 000 platser. Kirkkoparkki är en av uppstickarna med knappt 300.
En nyhet i parkeringsbranschen är att P-Forums och P-Citys parkerings- hallar slagits samman till P-Cityforum. Med 1 300 bilplatser i samma utrymmen blev det här centrums största hall.
Poängen med sammanslagningen för kundernas del är att den som kommer in längs Västerleden över Drumsö kan köra ner längs rampen vid Gräsviksgatan och i princip komma rakt till kärncentrum till fots. Därifrån kan man via gångtunnlarna nå bl.a. Kampen, Forum, Stockmann, Fredriksgatan och Eriksgatan.
– Några ytterligare sammanslagningar kommer det knappast att bli. De här två hallarna var från början byggda med tanke på en förening, säger Christer Hede som är vd för Europark i Finland.
Processen pågår
– Det kommer att ta ett år innan totalrenoveringen av Forumhallen är klar, säger Hede. Målet är att gå igenom utrymmena bit för bit i nio faser och uppdatera golv, väggar och elsystem så att det stör den dagliga trafiken så lite som möjligt. Parkeringsprodukterna ska fungera i hela den sammanslagna hallen och abonnemangen ska samtidigt kunna ge rabatt i Europarks åtta andra hallar i centrum.
Syftet med en parkeringshall är att kundens besök ska gå så smidigt som möjligt. Där underlättar det med många inkörningsadresser och många utgångar för fotgängare. Målet är inte att maximera antalet platser. I stället ska platserna vara tillräckligt rymliga och lättåtkomliga. Kunden ska känna att han får något för pengarna.
– Nu har vi lyckats skapa ett gans-ka fint nätverk av utgångar från den sammanslagna hallen. Från Fredriksgatan 42 kommer man till exempel under jorden till Stockmann vid korsningen av Alexandersgatan och Centralgatan.
Utnyttja ståtiden
Prissättningen är individuell för varje parkeringsföretag, men allt styrs indirekt av stadens taxor ovan jord i zon 1 där efterfrågan på platser är störst. Sedan kan man välja bland många olika betalningssätt. Spontana parkerare betalar per timme, men man kan också ingå olika parkeringsavtal som gör timtaxan mera förmånlig.
– Det här är ingen sexig bransch, allt handlar om att uppfylla kundlöften och märkas så lite som möjligt, säger Hede. Bilförvaring är den primära uppgiften, men vissa funktioner hör intimt samman med det.
– Att få bilen tvättad eller däcken bytta medan man har bilen parkerad är ett effektivt sätt att använda tiden. Det är två serviceformer som traditionellt gått bra att kombinera med parkering. Laddning av elbilar och hybrider hör också hit. Där-emot har besiktningsservice inte slagit igenom. Vi finländare vill helst inte att andra ska köra omkring med vår ögonsten.
Eftersom parkeringshallar ofta är skyddsrum för krissituationer kan man inte ta in vilken verksamhet som helst. Bilverkstäder går inte, ingen annan problemavfallsverksamhet heller.
Svara på frågor
Den mest arbetsintensiva serviceformen i en parkeringshall är kundrådgivningen, säger han.
– Man kör ner för en ramp och svänger några gånger åt olika håll. När man sedan ska orientera sig fram till den utgång som ligger bäst till kan man känna sig vilsen. Trots skyltningen får personalen ofta svara på frågor.
En målsättning är också att informera kunder om var de får ut mest av en parkeringsplats.
– Allt beror på från vilket håll man kör in till centrum. Det är inte smart att köra en kilometer extra i tät trafik ovan jord om man kan köra ner till hallen tidigare, säger Hede.
Genom att jämna ut kapaciteten i anläggningarna kan man frigöra platser för företag med långa avtal. För dem gäller samma sak: Det är inte självklart att anställda från alla väderstreck ska ha bilen i samma hall.
Christer Hede är också vd för Autoparkki Norden, ett företag som framför allt utnyttjar tomma tomter som parkeringsområden innan de bebyggs. Autoparkki har verksamhet i 20 städer i Finland. Totalt sysselsätter de båda företagen 70 personer, hälften av dem inom Europark.
Full beläggning
Alla hallar ingår inte i de stora aktörernas nätverk. Kirkkoparkki i Främre Tölö är en fristående parkeringshall med knappa 300 platser. Det här är en av de hallar i cent-rum som i praktiken är full hela tiden, eftersom alla platser är reserverade med årsabonnemang.
Hallansvarige Iiro Jurvanen berättar att skyddsutrymmena 30 meter under jorden fungerat som P-hall sedan 1979.
– Hälften av platserna hyrs av företag, resten av folk som bor i närheten. Varje kund har sin egen namngivna plats, vilket har varit mycket uppskattat. Vi erbjuder också tvätt, däckbyte och besiktningsservice för den som vill utnyttja ståtiden till någonting produktivt.
Måns Eklund