Stöd till barn stöter på patrull
Lärarfacket och Institutet för hälsa och välfärd, THL, har hamnat på kollisionskurs. THL:s verktyg för att stödja elever och lärare intresserar inte facket. Att tala om annat än skolarbetet kan dessutom vara olagligt. .
Barn till tals heter ett verktyg som THL har utvecklat för olika instanser som arbetar med barn, eller med vuxna som har barn. Meningen är att uppmärksamma barnets känslor och behov i svåra situationer, till exempel vid sjukdom eller andra problem i familjen.
För just skolorna har THL utvecklat en samtalsstomme, som läraren kan tillämpa i kontakten med föräldrarna.
Det är frågan om ett frivilligt samtal som läraren eller föräldrarna kan ta initiativ till, där man tillsammans kan ventilera sådant som eventuellt påverkar eller tynger barnet. På det sättet är det lättare för läraren att förstå och stödja barnet, och föräldrarna får också höra lärarens synpunkter, säger forskningsprofessor Tytti Solantaus vid THL.
Men på lärarfacket OAJ är man inte särskilt intresserad av ytterligare en arbetsuppgift – och framför allt inte av att börja bokföra familjernas personliga omständigheter.
– Det är inte lärarnas sak att intervjua familjerna om sådant som hör till det privata, läraren kan inte lösa problem i parförhållandet eller alkoholproblem. Det är bra att vara medveten om sådant men det räcker. Läraren behöver bara den information som har med elevens skolvardag att göra. Det är inte ens lagligt att förhöra sig om annat, säger Nina Lahtinen, utvecklingschef på OAJ.
Lagenlighet utreds
Följaktligen utreds för tillfället hur redskapet passar ihop med offentlighetslagstiftningen och datasekretessen. Och parterna sitter och väntar på inbjudan att hitta en framkomlig väg tillsammans med Undervisningsministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Hur samtalen bokförs är en praktisk fråga som kan lösas, anser Solantaus. En större fråga är däremot om man får prata om annat än det som hör till skolarbetet.
– Jag tycker att man får. Också elevens välbefinnande angår läraren. Om lagen förbjuder läraren att tala om personliga saker som kan tynga barnet måste den ändras, säger Solantaus.
I samtalsstommen för Barn till tals är kanske den mest personliga frågan som berör svårigheter i familjen en fråga om det finns något bekymmer i familjen som påverkar föräldrarnas ork och på det sättet kan återspeglas i barnet.
Lahtinen håller med om att barnets välbefinnande angår läraren. Och visst är det bra med fortbildning och nya färdigheter för lärare. Men:
– Läraren kan och ska ju genast tala med föräldrarna om något är på tok, och eventuellt med berörda myndigheter. På samma sätt är det bra om föräldrarna informerar läraren då det finns anledning. Det behövs inget färdigt formulär som ska fyllas i en gång om halvåret för den sakens skull.
Är den egna intuitionen ett tillräckligt stöd för läraren att luta mot?
– Visst är det bra att man försöker utveckla olika hjälpmedel, och vi motsätter oss inte att man använder det här redskapet då det är lämpligt. Men man måste vara på det klara med vad det innebär när man introducerar det, säger Lahtinen.
Varför behövs ett sådant här verktyg?
– Problemet nu är att lärarna kontaktar föräldrarna först när det redan går dåligt för barnet. Med hjälp av verktyget kan man stödja barnet i ett tidigare skede och undvika många problem, säger Solantaus.
oenigt. Institutet för hälsa och välfärd, THL, har utvecklat ett verktyg för dem som konfronteras med barns och familjers problem. Inom lärarfacket anser man att verktyget går ett steg för långt och att man inte kan befatta sig med frågor som riskerar gå utanför det egentliga skolarbetet.