Yle: Mänskligt misstag bakom olyckan
Till hälften beror Amorellas grundstötning på ett mänskligt misstag, till hälften systemfel.
Det säger Viking Lines vd Mikael Backman till Yle.
Enligt Backman höll man på att byta från ett system till ett annat i maskinrummet. När det andra systemet inte startade var resultatet en blackout.
Elsystemets reservgenerator startade men med en så låg effekt att det inte räckte till att styra fartyget. Han uppger inte för Yle när reservgeneratorn senast granskats.
Viking Line hoppas att Amorella kan tas i bruk redan nästa vecka eller så fort fartyget har reparerats. Trafiksäkerhetsverket Trafi tar ställning till fartygets skick genast när de nödvändiga reparationerna har gjorts.
– Vi övervakar reparationsarbetet. I det här fallet är det inte frågan om stora reparationer. Viking Amorella behöver lite ny plåt på skrovet och sedan kan fartyget säkert tas i bruk, säger Trafikverkets transportenhetschef Juha-Matti Korsi.
Enligt trafiksäkerhetsverket Trafi sker blackouter flera gånger per år.
Olycksutredningscentralen har 12 månader på sig att utreda och analysera blackouten på Amorella.
– Vi börjar analysera fallet så fort vi får mera information, självklart är att vi vill starta utredningen så snabbt som möjligt, säger ledande utredare Risto Haimila.