Pisa: Finland 12:e i matematik
De finländska skolkunskaperna har försämrats, enligt Pisaundersökningen. I matematik hamnar Finland på tolfte plats, i läsförmåga på sjätte.
Finland har fallit till 12:e plats i den senaste Pisaundersökningen som mäter elevernas kunskaper i matematik. I läsförmåga ligger Finland på sjätte plats och i naturvetenskapliga ämnen på femte.
Pisa 2012 fokuserade på matematik. Senast det skedde var 2003. De finska elever som deltog i år ligger kunskapsmässigt ungefär en termin efter de finska elever som deltog 2003.
Skillnaden i skolresultat mellan pojkar och flickor är extra stor i östra och norra Finland. De finländska eleverna visade ungefär lika bra genomsnittliga resultat överallt i landet, men i öster och norr berodde resultaten mer på flickornas goda betyg.
I statistiken för hela landet märks ett trendbrott i matematik. Tidigare har pojkarna varit bättre än flickorna, men nu är det tvärtom.
Skolorna på olika nivå
Vissa skolor i Finland presterar sämre än medeltalet för OECD-länderna. Tidigare har alla finländska skolor varit bättre än snittet.
OECD har 34 medlemsländer.
Undervisningsminister Krista Kiuru (SDP) har ofta betonat vikten av att alla får lika bra utbildning. Undervisningsministeriet har bland annat beviljat extra stöd för att jämna ut skillnaderna mellan skolorna i år och nästa år.
"Vår måttstock är Norden och Europa"
Kinesiska Shanghai är den stora vinnaren i Pisa 2012, med topplacering i alla tre ämnen. Shanghai följs i toppen av en rad andra områden och länder i östra och sydöstra Asien: Singapore, Hongkong, Taipei, Sydkorea, Macao och Japan.
Om den finländska skolan ska fortsätta nämnas som en av de bästa i världen behövs nya ekonomiska satsningar. Så kommenterar Finlands svenska lärarförbund Pisa-resultaten i ett pressmeddelande.
– Beslutsfattarna har helt enkelt litat på att skolan och undervisningen fungerar. Oberoende av satsningar, säger FSL:s förbundsordförande Dan Johansson.
Han ser det ändå som en naturlig utveckling att de finländska resultaten närmar sig övriga Norden och Europa.
– Att jämföra våra elevers resultat med dem i Shanghai eller Japan är förryckt. Både kulturen och synen på skolarbetet är väldigt olika. Vår måttstock måste vara Norden och Europa, säger Johansson.