"Unga ges bilden av att kyrkan är farlig"
Det finns en beröringsskräck för religion i Sverige. Den syns bland annat i debatten om skolavslutningar och kyrkan, en debatt som får unga att tro att kyrkan är något farligt, säger Antje Jackelén, Sveriges första kvinnliga ärkebiskop, till Hbl.
Det skrivs historia i Svenska kyrkan nästa sommar. Då tar Antje Jackelén över som första kvinnliga ärkebiskop efter Anders Wejryd.
Efter drygt sju år som biskop i Lund flyttar Jackelén till Uppsala i sommar och byter från en historisk miljö till en annan. I dag både bor och jobbar hon med domkyrkan runt knuten och behöver bara titta ut från sitt fönster för att se den mäktiga helgedomen från 1100-talet.
Snart byts utsikten ut från Lunds sandstenskyrka i romansk stil till den tegelröda gotiska domkyrkan i Uppsala.
– Det finns ju lite vemod i det. Dels har jag trivts väldigt bra i Lund och dels har jag barn och barnbarn här. Samtidigt gillar jag Uppsala, jag bodde där i två år på 70-talet, säger Jackelén när hon tar emot Hbl i representationsdelen av sitt hem.
- Antje Jackelén föddes 1955 och växte upp i Herdecke i Ruhrområdet i dåtida Västtyskland.
- Jackelén säger att tron var en naturlig del i hennes familj, "vi bad bordsbön", men att ingen i släkten studerat teologi. Hennes far var civilingenjör och modern var läkarassistent.
- Efter studenten och ett mellanår i Schweiz började hon studera teologi vid universitetet i Tübingen.
- Jackelén flyttade till Sverige på 70-talet när hon fick ett stipendium för utlandsstudier och hon tog sin teologie kandidat-examen i Uppsala 1979. Hon valde Uppsala före Lund eftersom Lund "låg för nära kontinenten".
- Året därpå prästvigdes hon och jobbade både i Stockholms och i Lunds stift innan hon började sin forskarutbildning. Hon blev teologie doktor 1999 och flyttade sedan till USA, där hon var Associate professor vid Lutheran School of Theology i Chicago.
- Hon återvände till Sverige och blev biskop i Lunds stift 2007.
- Antje Jackelén är gift med Heinz (pensionerad präst). De har två barn och två barnbarn.
- Hon tar över som ärkebiskop den 15 juni.
I Antje Jackelén får Sverige en modern ärkebiskop. Hon är aktiv på sociala medier och syns även i den offentliga debatten. Nu tar hon över en kyrka som likt den i Finland brottas med sviktande medlemssiffror, men det är fortfarande en stor församling, 6,5 miljoner människor, som hon ska leda.
I Antje Jackelén får Sverige också en ledare som betonar vikten av dialog mellan kyrka och det övriga samhället, inte minst för att verka mot polarisering och extremism. Och så ser hon gärna att svenskarna får ett mer naturligt förhållningssätt till tro och religion och säger att svenskarnas starka tro på neutralitet har blivit en del av deras sätt att tänka också i livsåskådningsfrågor.
Jackelén talar om en "irrationell beröringsskräck" med religionen och säger att icke-tro upplevs som mera neutralt än tro.
– Det normala är att säga att jag har ingen tro. Om man säger att jag är en bekännande kristen, eller jag är en bekännande jude, eller muslim, då är man så att säga belastad med någonting.
Jackelén betonar det positiva i ordet ideologi och påpekar att det är ett "kritiskt och självkritiskt genomtänkt system av idéer som man har för att kunna stå för någonting".
– Jag tror att vi måste återerövra det positiva med ordet ideologi just för att sätta emot extremismen.
Jackelén säger att misstänksamheten mot religion skiljer Sverige från majoriteten av övriga länder.
– Det finns många länder där det är precis tvärtom, där du är väldigt annorlunda om du ställer dig utanför varje religiös tradition. Nu citerar jag någon annan, men det har sagts ibland att vi i Sverige har lättare att tala om vårt sexliv än vårt trosliv.
"Fel signaler till unga"
Beröringsskräcken med religion syns också i debatten om huruvida skolor ska hålla sina avslutningar i kyrkan, en debatt som känns igen också i Finland. Utgångspunkten i Sverige är att den svenska skolan är konfessionslös och att eleverna inte ska utsättas för religiös påtryckning.
Antje Jackelén tycker att debatten sänder ut fel signaler, att ungdomarna får bilden av att det är något farligt med kyrkan.
– Det har tagit sig rent komiska uttryck när det har suttit tjänstemän från Skolverket som tittat på vilka psalmer som är religion och vilka som är tradition. Det går ju bara inte, det blir till sist löjligt.
Jackelén frågar sig varför kontrollen är så strikt när det gäller skolor och kyrkan. Samma granskning gäller inte när skolor besöker en "teater eller en pepparkaksfabrik".
– Det finns en obalans mellan den försiktighet man iakttar när det gäller religiös påverkan och den fullständiga naivitet man har när det gäller kommersiell påverkan av barn och ungdomar.
Hon vill göra skillnad på indoktrinering och traditionsförmedling.
– Det är farligt, just med tanke på polariseringen, om vi uppfostrar våra barn till religiösa analfabeter. Hur ska de då orientera sig mellan olika extrema krafter när de själva inte har någon grund att stå på?
Får också kritik
Antje Jackelén har ett starkt stöd inom kyrkan, det visade inte minst valet som hon vann överlägset. Hon fick hela 56 procent av rösterna i första omgången, vilket är ovanligt i ett biskopsval.
Men hon har också sina kritiker som menar att hon är för liberal. En del säger till och med att valet av henne kan leda till en splittring av kyrkan.
– Det får ju stå för dem som har sagt det. Jag har absolut inget intresse av att splittra kyrkan. Det är biskopens uppgift att vara ett enhetens tecken. Det har jag försökt vara i Lunds stift och det är mina ambitioner också som ärkebiskop.
Jackelén har bland annat kritiserats för sina uttalanden om jungfrufödseln. Men att hon skulle ha förnekat den, som en del kritiker säger, stämmer inte, påpekar hon.
– Det jag har sagt, det är att när man reducerar jungfrufödseln till en biologisk fråga, en fråga om Jesus och Maria och Marias jungfrulighet, då tappar man bort poängen.
Också hennes vilja till dialog med företrädare för andra religioner retar en del, speciellt dem som ogillar islam. Och att hon valde valspråket "Gud är större", ett valspråk som många förknippar med islam, när hon blev biskop i Lund ses inte heller med blida ögon.
Men valspråket är taget ur bibeln, från Första Johannesbrevet 3:18–20.
– Det är faktiskt en bekännelse som vi delar med muslimer, varför ska man inte kunna säga det?
Jackelén säger att det inte råder någon tvekan om att det finns en hel del som drivs av islamofobi.
– Just i en tid när polariseringen ökar är det väldigt viktigt att visa på en fungerande dialog, annars är det berättelserna från extremhåll som får sätta dagordningen. Det är inte bra, men det sker till exempel om man målar en bild av att islam är lika med muslimsk fundamentalism.
Första kvinnan på 1 300 år
Att Jackelén blir den första kvinnan som ärkebiskop i Sverige, och en av de första i världen, är inget hon själv betonar. Hon skrattar gott när saken kommer på tal och säger att den frågan har hon minsann fått svara på i tiotals intervjuer de senaste veckorna.
Inte ens när Hbl påminner om att svenska kyrkan faktiskt haft manliga ärkebiskopar i 1 300 år, om man räknar med Ansgar som den förste på 800-talet, blir Jackelén så värst imponerad av sin egen bedrift.
– Jag brukar säga att jag ju har varit kvinna i hela mitt liv och är kvinna i allt jag gör.
Är det en fördel eller nackdel?
– Det är väl kanske både och. Det har ibland sagts att det skulle kunna vara en nackdel för ekumeniken, att det då inte går att umgås med kyrkor som inte har kvinnliga präster, men det är inte en erfarenhet jag har gjort. Jag har upplevt att det oftast finns en positiv nyfikenhet på kvinnliga kyrkoledare och att man kan se att kompetens går före kön.