Jens Berg: Annorlunda val den här gången
”I osäkra tider när alla har sina egna problem att brottas med och vissa får kämpa hårdare än andra.”
Med de här orden inleds kampanjvideon som ska få oss européer att rösta i EU-valet i vår. Videon inleds med dystra bilder på kravaller, flyktingar, avfallshögar och börskaos. De alarmerande bilderna förbyts i slutet av videon mot ljusare framtidstoner där vi uppmanas att ”ta oss an nutiden och forma framtiden. Tillsammans – för var och en av oss”. Men musiken och stämningen i valkampanjen Den här gången är det annorlunda, är rakt igenom allvarstyngd.
Jag besökte nyligen EU-parlamentets kampanjbyrå i Bryssel, där arbetet med att skapa en engagerande upptrappning inför valet förstås har pågått länge redan. Målet med kampanjarbetet är att aktivera medborgarna att rösta och samtidigt att lyfta fram konkreta frågeställningar som får medierna att nyansera bilden av EU. Jag avundas dem inte i deras jobb. Att välja allvar är sannolikt rätt väg att gå, för att spela på glada miner med munter musik och fyrverkerier lurar ingen.
Utmaningarna med kampanjen avspeglar givetvis de aktuella problemen för hela Europeiska unionen. Var finns de goda nyheterna? Vad betyder EU för den lilla människan? Vem ska personifiera Europas röst? Hur kan man skapa ett gemensamt budskap som gäller för hela unionen?
Ur mediernas synvinkel är EU-val i allmänhet svåra att hantera. Abstraktionsnivån i frågeställningarna blir lätt för hög med den påföljden att läsarna inte berörs av innehållet. Det som sannolikt kommer att vara annorlunda den här gången är att själva valet säkert berör, men att frågeställningarna lätt blir svartvita. Oberoende av frågan blir svaret lätt antingen ett ja eller ett nej till hela existensen för en europeisk union.
För medierna blir därför uppgiften att konkretisera olika politiska alternativ extra viktig. Genom att kombinera ekonomi, sysselsättning, valutafrågor och integration kan vi måla upp olika bilder med olika inverkan på livskvaliteten och vardagen. Genom att syna olika agendor för EU:s roll i världen kan vi bredda diskussionen om unionens globala betydelse. Frågor där ett simpelt ja eller nej inte duger som svar.
Det största problemet som avspeglar upptrappningen inför valet är avsaknaden av den stora identitetsskapande tanken. Budskapet om EU som ett fredsprojekt kan man inte rida på längre. Övriga bärande budskap leder snabbt till ett kategoriskt ja eller nej.