Birkalands nödcentral tystnar på tisdag
Fusionen av nödcentralerna har inneburit svåra beslut för de anställda: flytt till ny ort eller uppsägning.
Reformen har även i övrigt inte gått helt friktionsfritt. I Kuopio hann man i somras inte svara på alla samtal.
Birkalands nödcentral tystnar på tisdag när verksamheten flyttar till Björneborg. Hälften flyttar till Björneborg och återstoden sägs upp.
En av dem som flyttar är förtroendeman Jari Yrjänä, som kommer att besvara tammerforsarnas nödsamtal i Björneborg.
– Jag bor kvar i Tammerfors. Det betyder en körsträcka på två timmar fram och tillbaka. Med ett arbetspass på 12 timmar blir det en ganska lång dag. Jag försökte sälja min bostad i Tammerfors men det har inte lyckats.
Kollegan Petja Mikkonen valde uppsägning. Familjen, kompisarna och hobbyerna finns i Tammerfors.
– Enbart ett jobb räcker inte. För flytten borde vi ha sålt vår nya bostad och skaffa jobb till frun.
Mikkonen har polisutbildning och har ännu inte hittat nytt jobb. Med mer än tio års erfarenhet från landslaget i artistisk gymnastik kan ett tränarjobb också bli aktuellt.
Mer än hälften flyttar
De anställda på centralerna som läggs ner erbjuds jobb på de nya ställena.
– I snitt har lite mer än hälften flyttat, säger Marko Nieminen, chef för nödcentralstjänsterna.
Från Västra Nylands nödcentral tänker uppskattningsvis tre av fyra flytta till Kervo. Däremot har personalen i Jyväskylä inte alls varit intresserad av en flytt till Vasa.
I en rapport i somras kom det fram att man efter fusionen besvarar samtalen snabbare, att arbetsbördan jämnats ut och att samarbetet mellan myndigheter förbättrats.
Ordförande för Finlands polisorganisationers förbund Yrjö Suhonen anser att rapporten förskönar läget. Enligt honom har arbetsmängden ökat och arbetet blivit svårare.
Ordföranden för Nödcentralsverkets tjänstemän Kai Vettenranta befarar att antalet anställda minskar.
– Alla erbjuds en flytt. När alla inte kan göra det stryker man tjänsterna som blir obesatta.
Andra problem har också uppkommit.
– I Kuopio led fusionen till kris. I början av året sjönk nivån på grund av överbelastning och en andra kris bröt ut på sommaren med samtalsrush och för lite folk på jobb, säger Vettenranta.
Vettenranta tror att de positiva erfarenheterna i Uleåborg för två år sedan gav fel bild av fusionerna.
Nieminen säger att säsongsväxling inte är något nytt. I Kuopio ökade antalet uppdrag med en tredjedel.
– Vi har haft möte med myndigheterna och allt fungerar bra nu. Vi tar erfarenheterna i beaktande i framtiden.