En fabrik full av nystartade företag
Vi inleder med de dåliga nyheterna: Det är en alldeles förfärlig trängsel i Kabelfabriken där uppstartsevenemanget Slush pågår.
De goda nyheterna är att i stort sett allt annat lovordas av deltagarna.
– Det här är ett alldeles lysande evenemang, säger Kimmo Koivisto, vd för Tellyon.
Han säger att evenemanget alltid får honom på gott humör då han ser hurdan energi övriga företagare har.
– Det sporrar också mig själv.
Koivisto deltar i Slush för tredje eller fjärde gången, men bland deltagarna finns också många debutanter. Evenemanget som pågår i två dagar lockar i år 5 500 besökare, vilket är 2 000 fler än för ett år sedan.
Antalet företag har fördubblats från fjolåret och nästan 1 200 företag från 60 länder deltar.
Christer Hansen Eriksen som är en av grundarna bakom det norska företaget Pam är på plats för första gången.
– Jag är mycket imponerad. Jag har träffat en massa människor, säger han.
Eriksen säger att evenemanget är väldigt lockande såväl för investerare som för färska företag i jakt på finansiering. I Norge hittar han inte riskplacerare.
– Investerarna måste inte vara finländare för på evenemang av det här slaget finns det alltid investerare från alla håll i världen.
Stora namn
Förutom små och växande företag finns också storbolag inom teknologibranschen på plats.
Nokia, Supercell, MTV Media, Team Finland, Skolkovo och Russian Venture Company är evenemangets främsta samarbetspartners. JunshengFu som representerar Nokias forskning och som rest till Kabelfabriken från Kina säger att många uppstartsföretag visat intresse för Nokias forskning.
Under Slush pågår också ständigt debatter på flera olika scener. Bland debattörerna finns kända namn som statsminister Jyrki Katainen (Saml), Jorma Ollila från Shell, Ilkka Paananen från Supercell, Gareth Morris från Facebook och Niklas Zennström från Skype.
Men de flesta på plats representerar ändå små företag som nyligen bildats. Eriksens Pam jobbar med applikationer för varuflödet som han vill sälja till självständiga affärer. Målet är att få lyxaffärer på de finaste shoppingstråken i storstäder som kunder.
Kimmo Koivistos Tellyo fokuserar på videoklipp som plockas från tv-program och som tittarna sedan kan dela med sig på Facebook och Twitter.