Finnair varnar för strejkkaos
Går Finnairs kabinpersonal och markpersonalen i strejk stoppar det så gott som hela Finnairs flygtrafik för nio dagar. Passagerarna har rätt att byta biljetter eller be om att få pengarna tillbaka för en utebliven resa.
- De kunder som har en resa bokad under de eventuella strejkdagarna kan redan nu kostnadsfritt boka om sina biljetter.
- Kunderna bör försäkra sig om biljettbokningen också innehåller ett korrekt mobiltelefon-nummer.
- Hemsidan på internet och Twitter innehåller aktuell information. Även sms används. Köer kan uppstå i telefonservicen.
- Information om fredagens flyg hoppas Finnair kunna ge på torsdagen.
- Samtliga flygtidtabeller kan avvika från de planerade, så det är bäst att kolla avgångs- och ankomsttider.
På Finnair hoppas man fortfarande på en förhandlingslösning i förhandlingarna om avtal med kabinpersonalens förbund SLSY och Luftfartsunionen IAU, dit markpersonalen hör. Men blir det inget avtal inleder båda personalgrupperna sin strejk på fredag klockan 15.
Den första strejken varar ett dygn och fortsätter sedan enligt ett uppgjort schema. Nästa vecka strejkar personalgrupperna varannan dag, båda på måndag, kabinpersonalen på tisdag och på torsdag och markpersonalen på onsdag och på fredag.
Enligt Finnair innebär det att det mesta av den reguljära flygtrafiken i praktiken stoppas. Några tills vidare ospecificerade rutter inom Europa kan trafikeras per dag, liksom ett dagligt flyg till Bangkok i Thailand. Semesterflygen ställer Finnair däremot inte in.
Redan i tisdags begränsade Finnair sin biljettförsäljning för helgens flyg.
Kabinpersonalens strejk berör också samtliga rutter som trafikeras av Blue 1. Enligt kabinpersonalens förbund ville Finnair aldrig förhandla om det centrala avtalet, medan Blue 1 ville ha ett tillägg till avtalet som hade försvagat arbetsvillkoren.
– Passagerarna har i det här läget två möjligheter. Antigen ber man om alternativa reserutter eller flyttar sin resa, eller så ber man om att få pengarna för biljetten tillbaka, säger Hanne Ronkanen, jurist på Konkurrens- och konsumentverket.
Verket ger passagerarna råd bland annat på sin hemsida på nätet.
Bryter strejken ut är flygbolaget skyldigt att informera de passagerare som bokat biljett på de inställda flygen. Men det är bra att själv följa med läget. Rätt till ersättning har man bara om flyget faktiskt har ställts in, påpekar Hanne Ronkanen.
– Flygbolaget måste också bjuda på mat och dryck om väntetiden på flygplatsen blir lång och sörja för övernattningen om en passagerare blir tvungen att övernatta till följd av till exempel en alternativ reserutt, säger hon.