Marimekko: Överdrivna reaktioner på kopiering
Designhuset Marimekko säger att det är svårt att uppskatta hur de senaste månadernas uppståndelse om påstådda plagiat påverkar affärsverksamheten.
Däremot är vd Mika Ihamuotila öppet missnöjd med en del av de kraftiga reaktionerna i offentligheten.
– Diskussionen om mönstrens ursprung är nyttig för branschen men jag måste nog säga att vissa av reaktionerna varit överdrivna. Speciellt under sommaren var det smärtsamt att se hur designers blev misstänkta utan orsak, säger Ihamuotila.
Marimekkos resultat före skatt minskade till 2,88 miljoner euro under det tredje kvartalet, som redovisades på torsdagen. Det var en försämring med cirka tio procent jämfört med i fjol. Däremot ökade omsättningen med tre procent tack vare nya butiker på den internationella marknaden. Bolaget utvidgar nu sin verksamhet till Taiwan där den första butiken öppnas denna månad.
Marimekko beskriver marknadsläget i Finland som svagt, men ser optimistiskt på framtiden.
– Jag tror att människorna har förmågan att sätta saker i rätt perspektiv och se vad som hänt och vad som inte har hänt, säger Ihamuotila.
Marimekko fick massvis med uppmärksamhet efter att designern Kristina Isola erkänt att hennes tygmönster Metsänväki (Skogsfolket) var kopierat från en traditionell ukrainsk design.
Ovanlig höst
Handeln som helhet har en tuff höst bakom sig i Finland. Marimekko påverkades negativt både av konsumenternas allmänt låga förtroende för ekonomin och av den varma hösten. Nya designprodukter – oftast med hösttema – lanseras i augusti och september. Då ansåg de flesta potentiella konsumenterna att det fortfarande är sommar.
– Det här har varit en exceptionell höst för hela modebranschen, säger Ihamuotila.
Marimekko uppger att den jämförbara försäljningen i Finland minskade med 8 procent i juli–september jämfört med samma period förra året.
Ihamuotila har varit en drivande kraft då Marimekko riktat sig allt mer till asiatiska kunder. Bolaget öppnade sina första butiker i Kina i somras och öppnar i Taiwan inom kort.
– Vi fortsätter växa i Japan och Korea, men Kina intresserar mest just nu, säger Ihamuotila.
I Finland blir julmarknaden viktig.
– Gällande julhandeln är den ett lika stort frågetecken för oss som för konkurrenterna. Alla är lika oroade över hur den kommer att löpa i Finland, säger Ihamuotila.