Raumos identitet vacklar när varvet försvinner
När STX Finlands varv i Raumo stänger för gott går också den över 400-åriga båtbyggartraditionen i graven. Det innebär ett hårt slag Raumoidentiteten.
– Raumo är ju känt för Gamla Raumo, Rauman Lukko och för båtbyggande. Det här är en enorm sak från Raumoborna, säger Mikko Aho, amanuens för sjöfartsmuseet i staden.
På tisdagen avslutades samarbetsförhandlingarna på STX Finland med tillkännagivandet att varvsverksamheten i sin nuvarande form läggs ner i Raumo. Det innebär 620 uppsägningar i Raumo och 50 i Åbo. Dessutom flyttar ett 80-tal anställda från Raumo till Åbo.
Markku Palonen leder traditionsföreningen för båtbyggare i Raumo är av samma åsikt som Aho. Han hoppas att kunnandet bland de varvsanställda inte försvinner.
– Här byggde man alltid specialfartyg. De unga arbetarna fick lära sig sitt krävande yrke undan för undan, säger Palonen som varit svetsare på varvet.
Palonen minns sin egen karriär med värme.
– På 1980-talet byggde vi samtidigt ett fartyg till USA, ett till Kina och ett till Sovjetunionen. Alla tre stormakter hade inspektörer på plats samtidigt.
Ett varv, många namn
Det har byggts båtar i Raumo sedan slutet av 1500-talet.
Det nuvarande varvet kom till som en del av krigsersättnings- industrin efter fortsättningskriget. Varvet Hollming som grundats av flyktingar från karelska Björkö konkurrerade länge med Rauma-Repolavarvet. Båda fick merparten av sina beställningar från Sovjetunionen. Varven slogs samman efter att östhandeln rasat 1992.
Varvet i Raumo har alltid varit specialiserat på mer avancerat fartygsbygge. Andra byggde billigt, i Raumo konkurrerade man med kvalitet och kunnande.
Efter depressionen på 1990-talet har varvet bytt namn och ägare flera gånger om. 1990 hette varvet Rauma Yards, 1992 Finnyards. Fem år senare köpte norska Aker bolaget och varvet bytte namn till Aker Finnyards. 2005 inlemmades varvet i Åbo i bolaget och 2008 kom namnet STX Finland.
Stegvisa uppsägningar
Fackföreningen Pros ordförande Antti Rinne skällde ut såväl Finlands regering som STX koreanska ägare i ett pressmeddelande på tisdagen.
STX Finlands vice vd Jari Anttila sade till FNB att bolaget avslutar verksamheten på varvet i Raumo före sommaren 2014. Fartygen i orderstocken byggs först klart.
– Uppsägningarna sköts stegvis, utgående från arbetsbördan.
Anttila säger att man fortfarande förhandlar om huruvida de uppsagda kan få jobb på andra STX-enheter.