Flygbolag fick känga för service
Minoritetsombudsmannens byrå har behandlat fallet Mohamed Sanoussi Bawa, mannen som i somras nekades att flyga till Gambia från Finland.
Minoritetsombudsmannens byrå näpser Lufthansa och dess underleverantör Swissport för hur de behandlade Bawa i somras.
Bawa, som är på flykt från sitt eget land i Afrika av politiska skäl och har ett resedokument utfärdat i Finland, skulle åka för att träffa sin familj i ett tredje land.
När Bawa skulle checka in sitt bagage för ett Lufthansa-flyg vid bolaget Swissports disk på Helsingfors-Vanda flygplats blev det dock stopp. Bawa hölls vid disken i flera timmar tills hans flyg avgick utan honom. Bawa förstod aldrig varför han stoppades. Flybolaget krävde honom på ett visum som han i teorin inte behöver.
Minoritetsombudsmannen uppmanar nu både Lufthansa och Swissport att se över sin kundbetjäning för att resenärer inte ska uppleva att de diskrimineras på etnisk grund.
– Jag är glad över att ärendet har tagits upp och blivit synligt, men känslan av att ha blivit illa behandlad bara för att jag är svart försvinner ingenstans. Egentligen skulle jag vilja möta den här kvinnan bakom disken för att få förklara hur sårad jag blev av att skrattas ut och vilken plåga hon orsakade mig när hon hindrade mig från att åka och träffa min dotter, som jag inte hade sett på tre och ett halvt år, inte sedan hon var en liten baby, säger Bawa.
Utredningen visar att Bawa råkat ut för en krock mellan teori och praktik. Trots att han i teorin inte behöver visum för sin resa kan flygbolaget kräva det. I likhet med många andra flyktingar saknar Bawa, avsiktligt, en märkning av sin nationalitet i resedokumentet. Hans födelseort står inskriven, men han saknar ett sådant officiellt dokument från sitt ursprungsland som skulle styrka hans nationalitet och har ännu inget annat medborgarskap.
– Så kan det vara om man tvingats fly på grund av att man varit regimkritisk i sitt hemland, säger Päivi Keskitalo, överinspektör på Minoritetsombudsmannens byrå.
Flygbolaget vidhåller att det handlat rätt i grunden.
– Lufthansas förhållningssätt beror på att bolaget drabbas av dryga böter och tvingas till återtransport på egen bekostnad om det visar sig att det transporterat passagerare utan att ha kontrollerat att dokumenten är i ordning, säger Keskitalo, som uppmanat Bawa att i det här läget för säkerhets skull skaffa det visum han egentligen inte behöver för att inte råka illa ut en gång till.