Katainen velar om isbrytarna
Statsminister Jyrki Katainen kan inte säga på vilka villkor skattebetalarnas isbrytare kan assistera oljeborrning i Arktis. – Jag har inte hunnit tänka tanken till slut, säger han.
Avgående ministern Heidi Hautala (Gröna) sade till Yle i går att hon motsätter sig att finländska isbrytare assisterar oljeborrning i Arktis. Trots att det inte motsvarar regeringens linje föll Hautala inte på den synpunkten, bedömer statsminister Jyrki Katainen (Saml).
– Jag tror inte det. Vi lär alla vid det här laget veta vad som hände och varför hon beslutade att avgå, säger Katainen.
Enligt Katainen måste man klargöra arbetsfördelningen mellan den ansvariga ministern och tjänstemannakåren när staten i egenskap av ägare har behov av att styra sina bolag.
– Gränsdragningen är rätt komplicerad. Om tjänstemännen gör fel ska politiker inte ställas till svars.
Katainen säger att det tål att diskuteras på vilka villkor statens, alltså skattebetalarnas, isbrytare assisterar oljeborrning i sårbara arktiska miljöer. Han tillstår att regeringen inte är enig på den punkten.
Näringsminister Jan Vapaavuori (Saml) påpekar att regeringens utgångspunkt är att Arktis öppnar nya möjligheter.
– I den avsikten är det lite besvärligt att en avgående minister har en annan åsikt. Det är bra att notera att Heidi Hautala driver precis samma agenda som Greenpeace då hon offentligt säger sig vara emot affärsverksamhet och Arctia Shippings insatser i Arktis. Det kastar nytt ljus över de senaste dagarnas händelser, säger Vapaavuori.
Utöver möjligheterna ser Jyrki Katainen också hotbilder kring isbrytning i Arktis.
– Om det sker en miljökatastrof kan isbrytarrederiet krävas på skadestånd. Det är en av många frågor som måste övervägas noggrant. Vi ska kunna nyttja vår specialkunskap på ett hållbart sätt, säger Katainen.
Vapaavuori säger att regeringens gemensamma linje i stora drag är att isbrytarna ska kunna nyttjas i Arktis enligt principerna för hållbar utveckling.
– På detaljnivå kan det finnas meningsskiljaktigheter om var gränsen går för hållbar verksamhet.
Katainen är den första att medge att frågan är svår.
– Det har pratats mycket om Arktis sårbarhet men det är först nu som problemen börjar realiseras. Jag har inte tänkt hela tanken till slut än.
Från oppositionen har det höjts röster för att även trafikminister Merja Kyllönen (VF) bör ta sitt ansvar för att hon och Hautala ska ha ordnat så att den nya isbrytare som staten beställer ska sortera under Trafiksäkerhetsverket och inte tillfalla Arctia Shipping. Enligt Samlingspartiet är beslutet hela regeringens.
– Det är bara bra med öppen konkurrens, säger Katainen.