Eleverna tvingas jobba i korridoren
Klass 4 A kan inte alltid sitta i sitt eget klassrum och jobba. Det är nämligen textilsal samtidigt, så alltid när någon har handarbete tvingas klassen flytta på sig. Det är trångt i Mattliden, alla rum är fulla. Förskolan och ettorna är redan inhysta i en paviljong, den andra ska beställas till nästa höst.
Varje dag äter 1 200 elever lunch i Mattlidens skolcentrum i Esbo. Det går bra och köerna hålls någorlunda korta tack vare ett minutschema, enligt vilket varje klass anländer till matsalen med 5 minuters mellanrum.
– Det märks genast om en klass försenar sig lite, då blir det kaos och köer, säger Carita Nyberg, matematiklärare som också är ansvarig för schemaläggningen i årskurs 1–6.
Ettorna och tvåorna anländer först till matsalen, på raka led under klasslärarens ledning. Eleverna i de högre klasserna får komma och gå mera fritt, men också de måste hålla sig till matsalens tidtabell.
Samarbetet fungerar
Mattby folkskola grundades 1959 som en tvåserieskola, alltså med plats för tolv klasser för årskurs 1–6. I dag är den en treserieskola med 360 elever, plus cirka 290 elever i årskurs 7–9 och 550 elever i gymnasiet. Ja, och 60 elever går i förskolan.
Tillbyggnaderna är flera, gamla högstadiet och gymnasiet byggdes på 1970-talet och sanerades 2006. Alla byggnader är sammanlänkade, utom paviljongen bakom skolan där tre klasser i årskurs 1 och tre grupper i förskolan håller till.
– Samarbetet inom skolcentret fungerar bra. Vi använder alla musikklassen, som egentligen hör till årskurs 7–9 och alla klasser använder numera samma bibliotek, sedan vi gjorde om lågstadiets bibliotek till ett klassrum, säger Laila Andersson, rektor för Mattlidens skola, årskurs 1–9.
Ett annat exempel på flexibilitet är att sexornas två klassrum är inhysta på 7–9:ans sida, men det fungerar inte längre nästa år, för då behövs de klassrummen för årskurs 7–9 när antalet elever blir större.
– De utrymmen vi har är inte dåliga! Vårt problem är att vi har för lite utrymme, säger Laila Andersson.
Växer varje år
Någon dag måste Mattlidens skolcentrum byggas ut.
Trots att elevupptagningsområdet geografiskt är litet växer antalet elever stadigt. Under de senaste åtta åren har antalet elever i årskurs 1–6 ökat med hundra. Men området där skolan står saknar detaljplan och innan den är klar kan inget byggas till.
Arbetet med en detaljplan har påbörjats, men det tar år innan den är klar och skolan behöver mera utrymme redan nästa höst.
– Vi har gjort klassrum av alla befintliga utrymmen. Vi kan inte jobba i smågrupper, för det finns inte plats för delade grupper. Om någon klass har grupparbete sitter en del elever i den lilla hallen framför gymnastiksalen eller i korridoren. Elever som får hjälp av skolgångsbiträden sitter vid bord i korridorerna, det finns inga andra platser, säger Andersson.
Lärarna gör det bästa möjliga av situationen. En del av undervisningen sker utomhus.
Skolan har skaffat material för utomhusundervisning och det går bra att ha matematik ute. Varje vecka har sju klasser gymnastik ute, för turerna i gymnastiksalen räcker inte till alla.
– Det går fint under höst och vår, då vädret är bra. Svårare blir det mitt i vintern när det kan vara riktigt kallt, säger Andersson.
Nämnden svenska rum, som ansvarar för stora delar av den kommunala, svenska verksamheten i Esbo, godkände under sitt möte förra veckan en behovsutredning för Mattlidens skolcentrum. Det är det första steget för att skolan ska beviljas en flyttbar paviljong.
– Jag har en dröm om att det svenska rummet i Esbo skulle finnas här. Tänk om både Arbis och Kungsvägens musikinstitut kunde verka under samma tak som Mattliden. Det här kunde bli en samlingsplats för alla svenskspråkiga Esbobor, säger rektor Laila Andersson.