Spanska värdinnor stör förhandlingar
Finnair har bara ett intentionsavtal om spanska flygvärdinnor med bemanningsföretaget Adecco, påpekar flygbolaget. Tillräckligt för att det ska kännas i atmosfären vid förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal, kontrar facket.
Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal mellan flygvärdinnornas och stewardarnas fack SLSY och flygbolagen började i slutet av september. För SLSY:s del är det raka rör, förbundet omfattar det avtal om sysselsättning och tillväxt som arbetsmarknadsparternas centralförbund kom överens om i slutet av augusti.
– För oss är det 20 euro som gäller, sedan är vi redo att diskutera eventuella sparåtgärder med arbetsgivaren när det är klart, säger Thelma Åkers, ordförande för SLSY.
Konkret gäller det att diskutera sparåtgärder med Finnair. Åkers utesluter inte att också sådant som omfattas av kollektivavtalet kan komma upp, men vill poängtera att om Finnair ska spara måste det sparas i alla personalgrupper och ledningen ska då föregå med gott exempel.
Hon betecknar ändå situationen som vansinnig just nu med bland annat en enskild minister, utvecklingsminister Heidi Hautala som ansvarar för statens ägarstyrning, som uttalar sig om vad som förväntas av flygvärdinnorna. Hautala gick ändå i torsdags ut och fördömde i en intervju för Yle utbildningen av det hon kallade för strejkbrytare.
Flygvärdinnornas och stewardarnas kollektivavtal går ut den 31 oktober.
Inga beslut ännu
Samtidigt förbereder sig Finnair för att via bemanningsföretaget Adecco anställa ett par hundra spanska flygvärdinnor, enligt bolaget för rutterna från Madrid och Barcelona och eventuellt för semesterflygen till Kanarieöarna. Att det skulle vara frågan om att förbereda sig för en eventuell strejk på hemmaplan förnekar Arja Suominen, Finnairs direktör för kommunikation och samhällsrelationer.
– Vi har inte fattat några som helst beslut om spansk arbetskraft ännu, vi har bara utbildat personal och betalat dem för att vara stand-by, säger Suominen.
Hon konstaterar att det uppstått en missuppfattning om att Finnair ska anställa spanska flygvärdinnor direkt, men att intentionsavtalet alltså är gjort med ett bemanningsföretag. Hon vill inte heller spekulera om när det klarnar om de spanska flygvärdinnorna eventuellt kommer att börja jobba på Finnairs rutter.
Men kommer de är det frågan om rena sparåtgärder från Finnairs sida, och den primära planen är att sätta in dem på rutterna till Kanarieöarna.
– Vi har behov av att spara för att klara vår ekonomi, säger Suominen.
Sparåtgärder är också det inhemska facket redo att diskutera, påpekar Thelma Åkers.
– Alla vet att bolaget har stora problem och är alla med kan vi tillsammans försöka hitta sparobjekt.
Rena julgubben
SLSY har varit i kontakt med flygvärdinnornas fackförbund i Spanien och har också fått rapporter från de utbildningar som ordnats i landet. I en av rapporterna beskrivs Finnairs representant ”Samy”, direktören för kabinsäkerhet Sami Sievä, som en julgubbe med platinakort som lovar guld och gröna skogar.
Thelma Åkers påpekar att Adecco kan försätta sig i trångmål om företaget förmedlar flygvärdinnor till Finnair i fall av en strejk. Att värva strejkbrytare är nämligen förbjudet i spansk lag och enligt Finnair skulle eventuella spanska flygvärdinnor jobba med Spanien som bas.
De finländska flygvärdinnorna och stewardarna har i höst anslutit sitt förbund till transportfacket AKT, något Åkers ser som en styrka. Att ha ett stort förbund i ryggen är tryggt, tycker hon.