VR får konkurrent på Rysslandsspåren
VR förlorar om några år sin ensamrätt på järnvägstrafik mellan Finland och Ryssland. Ett avtal om trafiken mellan länderna är redan klart, men ska undertecknas senare i höst.
Man försökte hålla signeringen av avtalet redan i samband med presidenternas möte förra veckan, men enligt tjänstemän passade det inte in i tidsplanerna.
– Enligt avtalet kan även andra lok än VR:s dra vagnar som kommer från Ryssland, ifall deras ägare har ett kontrakt med ett ryskt transportbolag, förklarar regeringsrådet Silja Ruokola vid Kommunikationsministeriet.
Den ökande konkurrensen kan medföra ett stort inkomstbortfall för det statsägda VR. Päivi Minkkinen, direktör för VR:s Rysslands- och utlandsdivision, säger att godstrafiken på Ryssland utgör en tredjedel av VR:s rälstransporter.
– Den ryska godstrafiken är ekonomiskt mycket betydelsefull för oss, medger Minkkinen.
Järnvägstransporterna till Ryssland omfattar industriråvaror, exportvaror och transitering via finländska hamnar.
– Vi förbereder oss på konkurrens och på att vi måste göra våra egna funktioner effektivare.
Förlusten av ensamrätten till Rysslandstransporterna är bara en av fler faktorer som ställer VR på prov. Bolagets monopol inom fjärrtrafiken inom landet tas till prövning nästa gång år 2024.
Konkurrent siktar på en bit av kakan
En konkurrent siktar redan på att få en bit av transportkakan. Det är det inhemska företaget Proxion Train.
Enligt bolagets vd Kimmo Rahkamo är bolaget intresserat av Rysslandstransporterna ifall rutten förblir konkurrenskraftig inom godstransporterna.
– Det är fråga om stora transportvolymer och vi tror att de fortfarande ökar.
Det är dock inte lätt att få en fot in på järnvägstransporterna. Av aktörerna krävs det säkerhetsintyg och en koncession från Kommunikationsministeriet.
Prioxion Train har redan ett säkerhetsintyg, men enligt Rahkamo ansöker man om koncession först när man vet när transporterna kan komma igång.
– Planerna beror till stor del på vilken rullande materiel vi har att tillgå. Det är inte lätt att få fram materielen eftersom den måste tillverkas enkom för det finländska järnvägsnätet.
Det aktuella avtalet om järnvägstrafiken mellan Finland och Ryssland träder i kraft tidigast år 2015.