Produktionsbolaget tog inget ansvar
Frilansredaktören Anna anställdes av ett produktionsbolag för att göra barndrama för Yle. Det hela slutade med att arbetsgivaren lät bli att betala ut hennes lön. Ett exempel på hur det inte ska gå till, säger Svenska Yle.
2011 sålde Anna in idén om en fiktionsserie för barn tillsammans med en kollega till Svenska Yle.
– På Yle tyckte man det lät bra men krävde att vi skulle göra produktionen utanför huset. De tipsade om ett produktionsbolag så vi tog kontakt och inledde arbetet med dem.
Tidigt kändes något fel.
– Bland annat saknade vi arbetskontrakt. När jag bad om ett sådant hörde bolaget av sig sent en kväll och bad att vi skulle ses på en bar. Det gick jag inte med på. Sådant ska skötas under arbetstid, tycker jag.
Gräl uppstod också mellan Anna och produktionsbolaget kring lönen för barnet som spelade huvudrollen.
– Produktionsbolaget erbjöd en struntsumma för tio hela inspelningsdagar. I mina öron lät det uselt. Ändå förbjöds jag att lägga mig i löneförhandlingen. Annars hotade produktionsbolaget med att polisanmäla mig. Då tänkte jag hoppa av trots att jag inte hade några andra inkomster och redan gjort en hel månads jobb utan kontrakt.
På Yle uppmuntrade man Anna att fortsätta arbetet. Annars riskerade både produktionsbolaget och Yle att förlora redan investerade pengar.
– Som anställd är den risken väl ändå inte mitt ansvar. Efter diskussioner med Yle gick jag trots allt med på att fortsätta, förutsatt att jag inte behövde ha med produktionsbolaget att göra. Det var en jobbig inspelning med långa dagar och övertid för oss alla, också barnen.
Annas första och andra lön för dramats förarbete betalades ut av produktionsbolaget, men försenat. Hennes tredje lön skulle utbetalas när Yle hade godkänt alla avsnitt vilket var i november 2011.
– Sen väntade jag till januari, men inga pengar dök upp. Då tog jag kontakt med journalistförbundet och Yle. Lönen kom ett halvt år efter att jag borde ha fått den.
Vilken hjälp fick du från Yle?
– De har stått bakom mig och hjälpt till med kommunikationen till bolaget. Men då varken jag eller min kollega var anställda på Yle är det vi som i första hand förväntats kämpa för att få loss vår lön.
Tycker du att Svenska Yle tagit sitt ansvar?
– Eftersom Svenska Yle 2011 inte hade råd att producera dramat måste det ske via utomstående bolag. Å andra sidan hör barnprogram till Yles kärnverksamhet. Det är där kompetensen kring rättigheter, lönetariffer och arbetstider finns. Det som hänt är ett olyckligt undantag då barnprogrammen överlag borde få alla krafter och resurser de bara kan.
Efter att hon valt att stämma produktionsbolaget fick Annas kollega sin sista lön i våras, snart två år efter inspelning. Att det utomstående produktionsbolaget fått fler beställningar från Yle tycker Anna att är obegripligt.
Petra Holm, genreproducent och ansvarig för Svenska Yles barnutbud, beklagar händelsen och kallar den för ett exempel på hur det inte ska gå till.
– I ett skede avvägde vi att avblåsa produktionen. Med facit på hand hade det kanske varit bäst, säger Holm.
Svenska Yle meddelar också att man sedan oktober 2012 inte ingår nya avtal med bolaget i fråga.
FOTNOT: Anna heter egentligen något annat. Produktionsbolaget som nämns i den här texten är ett annat bolag än det som kommenterat fallet i artikeln om barns svartjobb.