Costa Concordia har lyfts på rätt köl
Arbetet med att räta upp kryssningsfartyget Costa Concordia i Italien har lyckats. Arbetet tog längre än väntat på grund av dåligt väder men nu är fartyget upprätt.
Upprätningen av Costa Concordia är bara början på en halvårslång skrotningsprocess, som redan har kostat 600 miljoner euro. Prislappen för räddningsoperationen kan sluta på över 800 miljoner euro, tror försäkringsbolagen
Trettiotvå människor dog i haveriet, men såväl fartygsägarna som den lilla italienska ön Giglio har hämtat sig efter katastrofen.
Efter ett vilt oväder under natten kom bärgningen av det havererade kryssningsfartyget i gång klockan 9 på måndagsmorgonen. Med en dragkraft om 6 000 ton fick bogserpråmar Concordia att släppa från de undervattensklippor hon geggat ned sig vid under drygt ett och ett halvt år sedan olyckan.
Fartyget har legat med 65 graders slagsida, och vid lunchtid hade hon bara vänt sig uppåt med 3 grader. Men i och med att hon var loss från havsbottnen var en kritisk punkt passerad.
"Från och med nu väntar sig teknikerna att rotationen kan fortsätta med en successivt minskande dragkraft", förklarade bärgningskonsortiet Titan Micoperi, refererat av brittiska The Guardian.
Gör ön berömd
Om allt fortsätter att gå enligt planen ska Concordia stabiliseras och lappas ihop under vintern, för att i vår klara en cirka tio landmil lång färd till Civitavecchia, hamnstaden nordväst om Rom. Det är en av de tänkbara platserna för att hugga fartyget till skrot.
Invånarna på Giglio, där Concordia gick på grund den fatala kvällen förra året, har klagat bittert över att ha ett miljöfarligt jättevrak liggande utanför de vykortsvackra stränderna. Å andra sidan är ön nu världsberömd, och ända sedan haveriet har turisterna flockats.
Uppåt på börsen
Concordias ägare, rederiet Costa Crociere, gick i våras med på att betala en miljon euro i böter.
Det är en bråkdel av vad olyckan kostar totalt. Prislappen väntas sluta på över 800 miljoner euro, varav bärgningen går loss på cirka 600 miljoner euro.
Som jämförelse nämns i internationella medier den fortfarande pågående uppstädningen sedan det jättelika containerskeppet Rena förlist på ett rev i Nya Zeeland 2011–12. Den katastrofen beräknas kosta "bara" 180 miljoner euro.
Costa Crociere ägs i sin tur av amerikanska Carnival. Den Floridabaserade kryssningsbjässen har lugnat marknaden med att "i stort sett alla" kostnader täcks av försäkringar.
Företaget har behållit titeln världens största i branschen, och aktiekursen i New York är högre nu än den var före haveriet i januari 2012.
Artikeln har uppdaterats.