Fem frågor till Unga Teatern
Det blir ingen prutthurtig Disneyversion av Oliver Twist. Regissören Christian Lindroos lovar en barnvänlig thriller.
1. Varför ville du sätta upp Oliver Twist?
– För några år sedan regisserade jag Flickan med svavelstickorna och det är samma tematik som nu dyker upp i Oliver Twist. Båda handlar om barns utsatthet, vilket tyvärr är aktuellt ännu i dag. Medan Flickan med svavelstickorna hade ett vackert slut har Oliver ett lyckligt slut. Jag är fascinerad av Dickens som tog parti för den svaga människan. Enligt en skribent skulle Dickens ha vänt sig i graven om han sett Oliver-musikalen. På Unga Teatern blir det däremot ingen prutthurtig Disneyversion, utan rappa tag. Dickens romantiserade aldrig skurkar, så våra skurkar är tvättäkta skurkar. Det är nästan en thriller som vi bjuder på, men den är barnvänlig ändå.
2. Vem riktar sig pjäsen till?
– Jag är övertygad om att lågstadie-, högstadie- och gymnasieelever får något ut av den. Medan psykologin och Olivers och Nancys förhållande säkert intresserar de äldre åskådarna kommer de yngre barnen vara sysselsatta med frågan om hur det ska gå för Oliver. En lärarpublik var här och såg föreställningen och då var det en finsk lärare som sade att hon minsann skulle ta sina elever hit och lära sig ”tvångssvenska”, det visar att alla inte tycker det är så farligt med det svenska språket!
3. Hur ser Unga Teaterns spelår ut annars?
– Oliver är vår stora satsning och senare i höst tar vi upp en gammal bekanting, Findus och Pettsons jul. I april blir det en föreställning för de allra minsta, nämligen Rödluvan. Pasi Hiihtola har gjort musiken och föreställningen åker på turné. Den är tänkt för tvååringar och uppåt, men de som är ännu yngre kan mycket väl se föreställningen i dagisskötarens famn.
4. Hur resonerar du överlag som konstnärlig ledare när du planerar teaterns repertoar?
– Att ta tag i svåra saker är Unga Teaterns grej. Allt behöver inte vara skratt och skutt, man ska aldrig underskatta barn. Dagens barn sitter vid datorn och har massor olika manicker, de är vana att ta till sig information. Men så ska man också tänka på att det kan vara en treårings första teaterbesök och det ska förstås vara en positiv upplevelse. Trygghetsfaktorn är oerhört viktig.
5. Helsingfors stad drog in sitt stöd 2011 vilket också påverkade Unga Teaterns verksamhet i Helsingfors. Hur ser situationen ut nu?
– Vi har minskat på vår verksamhet i Helsingfors på Dianascenen, men i stället samarbetar vi och hyr ut scenen åt fria grupper. På så sätt är vi alldeles nöjda med situationen.