Webbrecensioner hjälper hotell bli bättre
"Tryggt, rent och trivsamt. Personalen är vänlig. Oslagbar kvalitet!" skriver en turist som övernattat på ett vandrarhem i Helsingfors på webben. "God frukost och praktiskt läge", anser en annan.
Hotell- och logibranschen följer noggrant med hurdana recensioner kunderna ger företagen på webben. På recensions- och bokningswebbplatserna kan kunderna fritt berätta om sina erfarenheter och kritisera till exempel kundservicen, hotellets prydlighet och prisnivå.
Recensionssidorna har blivit en av de viktigaste marknadsföringskanalerna i branschen, säger Timo Lappi, vd för Turism- och restaurangförbundet. Speciellt för små företag har det betydelse vilken bild som sprids ut i världen: dålig service och smuts får ingen nåd på webben, medan man kan komma långt med rena duschrum och vänlig service.
Ofta är det enbart uppgifterna på webben som ligger till grund för turisternas beslut om var de ska övernatta när de reser till Finland.
– Om man inte har någon tidigare kontakt med landet man reser till får man oberoende information genom recensionerna, säger företagaren Ville Virkki på Dream Hostel i Tammerfors.
Beaktar kritiken
"Jag kom till vandrarhemmet, såg mig omkring och sprang iväg. Det var en verklig svinstia" utgjuter sig någon i en recension. "Personalen log inte en enda gång under min vistelse där. Jag skulle inte åka dit igen", skriver en annan turist.
Recensionerna hjälper turisterna att undvika de värsta hålorna och hitta den inkvartering som passar dem bäst. Till exempel recensionerna på den internationella webbplatsen Tripadvisor har blivit något slags mätare på och garanti för kvalitet bland resenärer.
Också företagen har nytta av kritiken.
– Vi har fått många förbättringsförslag som vi verkställt. Jag följer noggrant med recensionerna. Om vi till exempel får sämre betyg för kundservicen eller renligheten så reagerar vi, säger Leena Nylund, chef på Hostel Turku.
Turister börjar lätt undvika inkvarteringar som enbart får dålig kritik, tror Virkki.
– I stora kedjor har negativa kunderfarenheter kanske inte så stor betydelse för anseendet eller resultatet, men vi kan åstadkomma stora grejer med små gärningar.