En ny skåpbil för folket
I år har jag hittills kört fyra olika skåpbilar. Toyota Proace var den första jag bara klev in i, startade och körde. De andra har krävt lite detaljstudier innan allt fungerade. Hiaces efterträdare är fortfarande folkets skåpbil.
Den nya framhjulsdrivna Toyota Proace är både ett yrkesredskap och en bil som kan användas i privatbruk. Tre personer får plats i hytten, man kan luta ryggstödet fast man är lite längre och både växellådan och motorn verkar fungera smidigt i alla lägen.
Legenden Hiace tog slut för en tid sedan. Omkring 100 000 såldes i Finland. De begagnade bilarna rör sig fortfarande flitigt på våra vägar, och de riktigt slutkörda fraktas regelbundet till Afrika där de kan se fram emot ännu ett par decenniers liv innan skroten väntar.
Hiaces första generation kom 1972 och modellen var en försäljningsframgång ända fram till 2011, när Toyota meddelade att modellen inte kommer att uppfylla utsläppskraven 2012. Under försommaren 2013 ersattes bilen av Proace.
Tre storlekar
Proace kommer i tre storlekar med lastutrymme från 5 till 7 m3. Skjutdörrar finns på båda sidor om man vill ha det, och dieselmotorerna på 1,6 eller 2,0 liter levererar 90-163 hp. Bara den starkare motorn kombineras med automatlåda om man så önskar.
I en Proace sitter man bekvämt som i en personbil. Alla reglage finns inom räckhåll. Klimatkontroll, kupévärmare och ljudanläggning ingår. Går man upp ett steg i utrustningslistan får man också farthållare och antisladd.
Tittar man närmare ser man att Proace i själva verket är några år gammal och bygger på Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Fiat Scudo.
- Pris: 31 867 euro.
- Slagvolym: 2,0 liter/4 cyl.
- Effekt: 128 hp.
- Vridmoment: 320 Nm.
- Snittförbrukning: 6,4 l/100 km.
- CO2-utsläpp: 168 g/km.
- Bränsletank: 80 liter.
- Lastutrymme (L/B/vol.): 2 584/1 449/6,0 kubikmeter.
- Lastvikt: 1 200 kg.
- Dragvikt (bromsat släp): 2 000 kg.
- Mått (L/B/H): 5 135/1 986/2 276 mm.
Liksom sina syskon erbjuds Toyota Proace med två längder, två takhöjder och med täckta plåtsidor eller glasrutor i lastutrymmets dörrar.
Toyota och PSA Peugeot Citroën har tidigare meddelat att samarbetet är långsiktigt och att man tillsammans ska utveckla en ny generation transportbilar. Tidigare har företagen samarbetat kring småbilarna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.
Älskad och hatad
Under de snart fyrtio år som Hiace såldes i Finland var den naturligtvis både älskad och hatad. För liten för många, för enkel för många, men på det stora hela alldeles lagom för de flesta. Nya Proace verkar gå samma öde till mötes. Man kan kritisera en del egenskaper, men bilen är lagom stor, lagom bekväm och lagom lätthanterlig. Det uppdämda behovet kommer säkert att tillfredsställas.
Till skillnad från Hiace är Pro- ace riktigt rolig att köra. Bullernivån är låg, framhjulsdriften ger en helt annan känsla än Hiace som drev på bakhjulen, sittkomforten är ypperlig och körställningen mycket bekväm. Förare över 190 centimeter har ofta en plågsamt rak och trång plats att sitta på, men här är bakväggen rejält skålad inåt lastrummet. Det är länge sedan jag kunnat sträcka ut mig så här bekvämt i en skåpbil.
Dessutom finns ett rätt avancerat antisladd- och antispinnsystem i standardutrustningen. I det ingår inte minst backstartassistenten som gör att också ovana förare kommer elegant i väg i motluten.
Med 6,7 liters förbrukning på 100 kilometer är det här också en förhållandevis ekonomisk lösning för den som ska frakta saker.
Utan last är bilen lite nervös i bakpartiet, men det behövs inte många kilo på bakaxeln innan allt känns som det ska.
Den sexstegade växellådan är lättarbetad, huvudsakligen för att växelspaken ligger så bra till.
Mellanväggen till lastutrymmet är ljudisolerad vilket bidrar till komforten. Taket är också isolerat, och belysningen är automatisk. På golvet finns en lättskött halkfri skiva. Lasthöjden är 56 centimeter, Bakre öppningen är 1,27 meter på båda leden och sidodörrarnas öppning 92 centimeter.
Lastbredden är maximalt 1,6 meter, men vid hjulhusen är den 1,25 meter. Europallar får plats utan problem.
I långt utförande får man in tre pallar efter varandra, i den normala längden två.
Jämfört med sina franska syskon kan Proace bara profilera sig med fronten och ratten där Toyotas logo sitter. Samarbetsavtalet är i kraft till 2025, så det lär komma fler samarbetsmodeller i framtiden.
GM och PSA-koncernen har också samarbetsplaner, men hittills har det gällt synergier på personbilssidan. Nyhetsbyrån Reuters antyder nu att GM kommer att sälja ommärkta transportbilar och bussar från PSA i USA, alltså samma bilar som heter Toyota Proace. Vilket varumärke de ska få är oklart, men Chevrolet eller GMC verkar sannolika.