Hagnäs är Helsingfors Södermalm
Torghandlarna drar en suck av lättnad. Stadsborna kan fortsätta dricka kaffe i septembersolen och förhandla om literpriset på blåbär. Torgparkeringen under Hagnäs torg är inte aktuell längre, åtminstone inte under ett par år framöver.
Alla verkar vara överens, det var ett klokt beslut att dra tillbaka förslaget om parkeringshallen under Hagnäs torg.
– Vi måste fatta beslut om helheten först, vad händer med området kring torget, bron och saluhallen? När vi har bestämt ramarna kan vi diskutera detaljer som en underjordisk parkeringshall, motiverar biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä sitt något oväntade drag i måndags.
– Det var ett bra beslut. Visst förstår jag behovet av p-platser, men de kan ordnas ovanför markytan. En parkeringshall gynnar inte torgförsäljningen på något sätt, säger Mikko Kaattari, andra generationens företagare och kaffeförsäljare vid Kahvisiskot.
Det var hans mamma Raija Kaattari som för 39 år sedan öppnade kaffetältet på Hagnäs torg och sedan dess har familjen betjänat kunder där varje år, från påsk till jul. Storsäljaren stavas risgrynsgröt, den är populärare än både köttpiroger och bullar.
– Torget behöver livas upp, speciellt kvällstid. Efter att torgförsäljarna packat undan sina bord vid tretiden är här ganska ödsligt, säger Timo Taulavuori, vd för Helsingin Tukkutori, som hyr ut försäljningsplatser i saluhallar och på torgen.
Vardagstorg
Det är dagar som den här som torget lever upp, kunderna kommer med solskenet. En del kommer med metro från Nordsjö, andra med spårvagn från Vasagatan, som Rainer Kaunisto.
– Hit åker man kollektivt! Vad är det för dumheter att planera en p-hall här? Är det inte meningen att antalet bilar i centrum ska minska? undrar han.
Kaunisto kommer till torget för att köpa färska grönsaker, dricka en kopp kaffe och träffa bekanta. Och för att få service, det får man inte i någon matbutik i hans kvarter. För många Helsingforsbor är Hagnäs det enda riktiga torget, vardagstorget där man kan köpa livsmedel och uppleva genuin torgkultur.
– Jag köper allt utom mjölk och pasta från Hagnäshallen, säger Marika Tandefelt.
Hon har bott ett stenkast från torget i trettio år och följt med livet i Hagnäs.
– Det här är som Söder i Stockholm! Visst finns här ett par fula hus, men tycker man att det är ödsligt här så tycker man inte om hela stadsdelen, säger Tandefelt.
Diskussionen om Hagnäs framtid förs både i torgparlamentet och i stadshuset. Klart är att området ska renoveras och moderniseras. Huruvida det ska finnas en parkering under torget är inte den väsentligaste frågan. Trafiken längs Tavastvägen är mer än livlig, men där saknas en cykelled. Stränderna används nu främst som parkeringsplatser medan invånarna efterlyser restauranger och en strandpromenad. En del av torget är outnyttjad grusplan, mera planteringar skulle göra området trivsammare.
– Stränderna kring Hagnäs är otroligt fina. Dem borde vi absolut utnyttja på ett bättre sätt än som p-platser. De borde livas upp, kanske planera in flera restauranger. Invånarföreningen har föreslagit att det borde byggas mera bostäder i området, vilket är ett ovanligt förslag från invånare, säger Emma Kari, Hagnäsbo och grön lokalpolitiker som sitter i stadsstyrelsen.
– Det finns plats för en rad bostadskvarter längs Hagnässtranden, säger Penttilä, som misstänker att parkeringshallen tidigast blir aktuell igen 2016, när översiktsplanen för stadsdelen är klar.
FAKTA: Hagnäs i förändring
- En parkeringshall med plats för 700 bilar under Hagnäs torg fanns med på stadsstyrelsens föredragningslista i måndags, tills Hannu Penttilä drog tillbaka förslaget.
- Hagnäshallen ska renoveras, just nu finns 15 miljoner euro reserverade för åren 2016–17.
- Sophantering, varutransporter och annan teknisk utrustning planeras till utrymmen under markytan, så att själva saluhallen i större utsträckning kan användas till just försäljning.
- 80 000 passagerare beräknas stiga av eller på tåget i Hagnäs när Centrumslingan är klar.