Billigt att bo på världskartan
Bostäder till priser som man inte kan drömma om i Helsingforsregionen. I den kulturmärkta Aalto-ritade helheten i Sunila i Kotka säljs boende för ungefär 900 euro per kvadratmeter. Och då bor man på världskartan.
Inga småbarn som hojtar i gungan eller leker i sandlådan, inte heller några större som spelar fotboll eller ränner runt på cykel. Inget ljud av liv och lust, fast ungarna är förstås i skola eller på daghem. Men även utan att gå in på medelåldern för invånarna i Sunila är det uppenbart att de kulturmärkta bostadskvarteren har förvandlats till en bortglömd idyll för seniorer och pensionärer och andra aningen äldre.
Bostadskvarteren i Sunila hör ihop med cellulosafabriken och är resultatet av ett samarbete mellan flera pappers- och träförädlingsbolag. På 1930-talet var Harry Gullichsen vd för A Ahlström, make till Maire och vän med Alvar Aalto och den vägen engagerade man Aalto som ritade fabriken, direktörsvillan, längan chefsbostäder och så ett tiotal flervåningshus med ljusa, moderna och funktionella arbetarbostäder som uppfördes som gediget hantverk, och samtliga på promenadavstånd till fabriken.
Sunila blev den första finländska skogsstaden, förorten och ett socialt och arkitektoniskt genomtänkt område för de anställda. När fabriken gick för fullt hade den rejält över tusen anställda, i dag omkring 160.
Apotek och trädgårdsmästare
– Här fanns allt. Utöver välplanerade bostäder satsade fabriksägarna på gemenskap och välbefinnande och ordnade med bibliotek, apotek och egen läkare. Man anställde trädgårdsmästare som skötte om omgivningen och det inspirerade folk att ta hand om sina egna täppor, säger Britt-Marie Ekström som själv bor i Sunila och är ordförande för föreningen Pro Sunila med uppdrag att värna om miljön.
– Inte för att vi ser några reella hotbilder. Sunila är skyddat som kulturhistoriskt och arkitektoniskt värdefullt och är ett område som arkitekturstuderande och andra intresserade vallfärdar till. Inte sällan ser man till exempel japanska studenter skissa Aaltos hus.
Men en reell hotbild finns, och speglar kanske utvecklingen i allmänhet i relativt små städer som Kotka. Arbetslöshet, flykten till tätorter nära huvudstaden i hopp om jobb och de unga som lämnar hembygden för nya utmaningar i storstäder. Och Sunila är inget undantag.
I ägarbostäderna i Sunila bor en hel del pensionärer varav många är tidigare arbetare på fabriken, medan invånarna i hyresbostäderna oftast unga vuxna och invandrare. Den gemensamma nämnaren är förmånligt boende.
Kotka är inte dyrt
Utbudet av mängden förmånliga bostäder som är till salu i Sunila är anmärkningsvärt. Enbart sajten Oikotie har minst 17 bostäder till salu och det begärda priset pendlar mellan 825 euro och 1 500 euro per kvadratmeter beroende på bostadens och husbolagets skick.
– Sunila är inte dyrt, och det gäller hela Kotka. Förklaringen är den höga arbetslösheten, säger Raisa Vänskä, vd på Kotkabaserade fastighetsförmedlingen Merikotkan pesä som sålt boende i Kotkaregionen i 60 år.
Hon menar att 1 000 euro per kvadratmeter är ett högt pris för Kotkaförhållanden och säger att man till och med kan få tag på boende för 500 euro per kvadratmeter.
– Med tanke på hur fint Sunila är, att det är självaste Alvar Aalto som planerat området och med tanke på både grönskan och närheten till vatten är det ändå underligt att bostäderna är så billiga. För 30 000 euro kan man få 45 kvadratmeter, och då bor man i ett område som finns på världskartan.
Ny motorväg ger uppsving
Vänskä hoppas, såsom Kotkaborna i allmänhet och beslutsfattarna i synnerhet, att år 2015 vänder utvecklingen. Då färdigställs nämligen 53 kilometer ny motorväg på avsnittet från Forsby i forna Pernå till Kotka, och sedan vidare till gränsen till Ryssland.
Avståndet mellan Helsingfors och Kotka kommer fortsättningsvis att vara ungefär samma drygt 130 kilometer men körtiden blir avgjort snabbare och kortare. När motorvägen från Helsingfors nådde Lovisa var effekten att efterfrågan på bostäder i Lovisa ökade. Folk från Helsingforsregionen köpte veckoslutshem, åretruntboende och pensionärer flyttade österut för gott.
– Motorvägsavsnittet kan ha en avgörande verkan också på Kotka och därmed även Sunila, säger Vänskä
På Kotka stad hyser stadsdirektör Henry Lindelöf samma förhoppningar kring motorvägen. Motorvägen är livsnerven i strukturomvandlingen då pappersbrukens dominans minskar medan business kring logistik ökar.
Men enligt Lindelöf kommer den stora svallvågen från Ryssland. Redan nu är 17 procent av de nya företagen som etablerar sig i Kotka ryska. Motorvägen, som förbinder Stockholm med S:t Petersburg och Moskva, renderar också snabbt ökande turism.
– I dag räknar man med 3,2 miljoner gränsöverskridningar om året. Om några år tror vi att siffran tre-femfaldigats och det ger allt fler jobb inom rekreation, turism, shopping och konsumtion, och det speglar sig också i bostadspriserna, säger Lindelöf.
FAKTA: Sunila
- A. Ahlström, Enso-Gutzeit, Kymmene, Tampella och Yhtyneet paperitehtaat stod bakom investeringen i fabriken i Sunila.
- Aktiebolaget Sunila grundades redan 1928 och tillverkningen av sulfatcellulosa körde i gång 1938.
- Bostadskvarteren uppfördes mellan 1938 och 1953.
- Ursprungligen låg Sunila i Kymmene kommun, sedan i Karhula och numera i Kotka. Antalet invånare är 1 145 men till Sunila räknas också Popinniemi och dess invånare.
- Det nya motorvägsavsnittet som når Vaalimaa om några år är en investering på 0,8 miljarder euro.