Första grävtaget på nya Amos Rex
Snön vräkte ned och sanden yrde när Konstsamfundets vd Kaj-Gustaf Bergh stolt rattade grävmaskinen som tog det första skoptaget på det nya museet. Amos Andersons museum flyttar in om drygt två år. Museet ska heta Amos Rex.
Startskottet på Konstsamfundets storsatsning, det nya museet som inrättas i och framför allt under gården och torget bakom Glaspalatset gick i tisdags. Konstmuseet Amos Rex ersätter nuvarande Amos Andersons museum på Georgsgatan och om tidtabellen håller öppnar verksamheten på våren 2018.
Bakom Glaspalatset, som tidigare ägdes i sin helhet av Helsingfors stad, står ett fastighetsaktiebolag där Konstsamfundet äger 70 procent och staden 30 procent. Helsingfors blir kvar som ägare av och hyresvärd i butiker och krogar medan Konstsamfundet har den norra flygeln med Bio Rex som ska ansluta sig till museiverksamheterna samt lokaler för kontor och givetvis nybygget med det egentliga museet.
Glaspalatset har tömts i januari, och i det första skedet renoverar man de så kallade kommersiella lokalerna.
– Siktet är inställt på att gamla och nya innehavare i affärer och restauranger ska kunna öppna ungefär i februari 2017. Sedan fortsätter vi med museibygget och räknar med att arbetena är slutförda våren 2018. I brist på eventuella grävmaskinsförare har vi i alla fall egen att tillgå, säger Henrik Johansson, vd för Forum Capita som är ett dotterbolag till Konstsamfundet.
Konstsamfundet investerar närmare 50 miljoner euro i projektet.
Grävmaskinsföraren, Konstsamfundets vd Kaj-Gustaf Bergh försäkrar att varken investeringen i eller driften av det nya museet ska belasta eller påverka utgivningen av KSF Medias tidningar som Hufvudstadsbladet eller den allmännyttiga verksamheten med stipendier och stöd till en mångfald av främst finlandssvenska koncept.
– Resurserna till KSF och andra projekt är desamma som förr. En annan sak är att tidningarna går i linje med globala trender där intäkter från både prenumerationer och annonser minskar, säger Bergh och undrar hur man ska skapa en produkt som håller ihop Svenskfinland när ingen under 40 är villig att betala för något.
Amos Andersons museichef Kai Kartio säger att driften av nya Amos Rex blir dyrare än kostnaderna för nuvarande museum.
– Konstsamfundet stöder oss i dag med 2 miljoner euro om året, och i det nya museet räknar vi att behovet för driften blir minst lika stor.
Amos Rex utgår från att besökssiffran stiger från nuvarande museums med ungefär det dubbla och till 100 000 om året. Biljettintäkterna täcker inte nära heller driftsutgifterna.
Om innehållet i Amos Rex säger Kartio att verksamheten ska vara nydanande, spännande och experimentell samtidigt som man ska ha rum för traditionell äldre konst. Nytt är satsningen på ungdom och på grejer som lockar unga in i huset. En annan sak är att unga inte betalar inträde.
– Men om vi tänder deras intresse för konst blir de betalande museibesökare. Och premiärutställningen på Amos Rex ska bli en enastående upplevelse som är utöver det vanliga. Det lovar jag, säger Kartio. Både inhemska och utländska konstnärer ska bidra till utställningen.
På Georgsgatan 27 fortsätter Amos Andersons hemmuseum och kapellet ska också hålla öppet. Men för den övriga delen av byggnaden från 1913 är planerna öppna. Det troliga är emellertid att huset återgår till sitt ursprung med affärer i nivå med gatan och bostäder i övriga våningar.
Amos Rex har sitt upphov i ett skämt som föll i god jord och myntades av museiintendent Kaj Martin.