Slutsålt Slush startade i dag
Traditionellt har brist på finansiering hindrat uppstartsföretag från att växa. Svårigheten att hitta rätt sorts medarbetare håller nu på att bli en ny flaskhals, säger Riku Mäkelä, huvudarrangör för Slush.
I dag inleds Slush i Mässcentret i Helsingfors. Evenemanget som riktar sig till uppstartsföretag och investerare är slutsålt, vilket betyder 15 000 deltagare. Det är aningen fler än i fjol, men inte den fördubbling från året innan, som varit regel sedan starten 2008.
– I princip kunde deltagarantalet ha vuxit kraftigt också i år, men det ligger inte i vårt intresse. Nu är det dags att bearbeta växtvärken från de senaste åren och fokusera på kvaliteten. Det viktiga är inte storleken, utan att de närvarande får ut så mycket som möjligt, säger huvudarrangören Riku Mäkelä.
Mäkelä har i år tagit över efter Miki Kuusi som ledde Slush i fyra år. Någon personlig prägel tänker han inte sätta på evenemanget, utan säger att utformningen är resultatet av ett samarbete med över tusen personer.
– Slush utvecklas i den riktning gruppen vill. Vi försöker vara lyhörda och anpassa oss efter de kommande årens utmaningar.
I år gör Slush därför en rekryteringssatsning där man försöker få arbetssökande och företag att hitta varandra. Enligt Mäkelä håller rekrytering på att bli den nya flaskhalsen för företag i tillväxtskedet. I dag är finansieringen inte längre ett akut problem, men människor är inte är lika lättrörliga som kapital.
I år har den internationella profilen höjts ytterligare, deltagare kommer från över 100 länder. Två tredjedelar av företagen är numera från utlandet.
Och investerarna är väl företrädda – enligt Mäkelä har det ingenstans tidigare varit så många investeringsfonder inriktade på uppstartsföretag församlade som på årets Slush.
Förutom dagens och morgondagens konferens har Slush gett upphov till en mängd kringevenemang som pågår hela veckan. Investeringsfonder, organisationer och storföretag ordnar olika slag av träffar och middagar med koppling till entreprenörskap och uppstartsföretagande.
– Det hålls säkert över hundra kringevenemang. Att andra aktörer satsar så mycket är tecken på ett stort engagemang. Så här var det inte alls ännu för två år sedan, säger Mäkelä.
Bra för Finlandsbilden
Enligt Rasmus Roiha, vd på de finska mjukvaruföretagens intresseorganisation Ohjelmistoyrittäjät, har Slush haft en stor betydelse för bilden av Finland utomlands. Utan Slush skulle inte till exempel Zalando ha placerat sitt teknologiutvecklingscenter i Finland, säger han. Detsamma gäller till exempel Huawei och Amazon Web Service, som också grundat enheter i Finland.
– Etableringsbeslut är inte enbart rationella, utan också känslomässiga – ”fiilisen” nu är att det är i Finland man ska vara om man jobbar mobilt.
För några år sedan fick speltillverkarna mycket uppmärksamhet, senare till exempel hälsoteknologi och wearables. Roiha påpekar att den finska it-sektorn trots allt domineras av business-to-business-företag, det vill säga företag som utvecklar produkter och tjänster till andra företag. De får inte lika stor medieuppmärksamhet som de som tillverkar konsumentprodukter, men de har ofta stor ekonomisk betydelse. Det är också här den största potentialen finns för Finlands del, tror Roiha.
– Vår traditionella industri börjar allt mer digitalisera sina processer, och här finns stora möjligheter.
Den höga tröskeln att satsa internationellt ser Roiha som det största problemet när det gäller finska företag.
Nästan alla bolag börjar med att sälja till finska bolag, dem man känner. Att ta nästa steg, och få en likadan kund till exempel i Tyskland, är stort.
”Sunt med rörlighet”
Varken Roiha eller Mäkelä ser någon fara med att man från både Estland och Sverige i höst försökt rekrytera finska it-experter.
– Vi ska vara smickrade, säger Roiha.
– Det är bara sunt. En större rörlighet mellan Europas viktigaste teknologi-hubbar, dit Helsingfors hör, är bara önskvärt. En del åker bort men andra kommer hit i stället, säger Mäkelä.
HBL:s Patrik Harald följer med evenemanget på Twitter. Bland talarna finns bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström, Supercell-grundaren Ilkka Paananen och Zalando-grundaren och -vd:n Robert Gentz. Också prins Daniel besöker Helsingfors.