SFP: Slå ihop skolorna i centrum
Skapa en "Centrumskola" för klasserna 0–9 genom att administrativt slå ihop Norsens högstadium med Cygnaeus och Kronohagens lågstadier. Så lyder SFP:s förslag C i skolnätsfrågan. Femmorna och sexorna kunde flytta in i Norsens skolhus.
Förslag C som i Centrumskola diskuterades av sektionsmedlemmarna på tisdagskvällen, under en extra träff inför utbildningsnämndens svenska sektions möte på torsdag. Det är sektionens ordförande Veronica Hertzberg (SFP) som i elfte timmen tagit fram förslaget, som SFP-gruppen ställer sig bakom.
På torsdagens föredragningslista finns utbildningsverkets förslag om att flytta alla södra distriktets sexor till Norsens skolhus, för att frigöra utrymme i lågstadierna och bättre utnyttja kapaciteten i nyrenoverade Norsen.
– Tanken med mitt förslag är att vi kunde bibehålla alla enheter, samtidigt som vi skapar en enhetsskola från förskolan till nian också i södra distriktet. Det som fått mig att tänka om är framför allt responsen vi fått då vi besökt skolorna i distriktet. I alla skolor har man understrukit att en enhetsskola är något helt annat, och det som läroplanen egentligen utgår från, säger Hertzberg.
Oron i lärarrummen har enligt Hertzberg varit stor – dels för situationen för de klasslärare som skulle arbeta i den föreslagna 6–9-skolan, dels för att flytta eleverna i ett känsligt skede, ett år tidigare.
– Med en administrativ enhetsskola kunde lärarna samarbeta mer och den pedagogiska diskussionen föras gemensamt.
Hur enhetsskolan skulle lösa utrymmesbristen respektive överkapaciteten i området är något som Hertzberg lämnar öppet för diskussion, men själv tänker hon sig att Cygnaeus och Kronohagen skulle inhysa förskola till klass fyra, medan Norsen skulle inhysa klasserna fem till nio.
– En ledstjärna för mig är att övergångarna i grundskolan skulle göras lättare, att trösklarna inte skulle vara så höga. Det är kanske bättre att sexorna får växa ur lågstadiet ordentligt och längta vidare, än att föregå den här mognaden med att flytta dem ett år tidigare. Gör man flytten redan efter fyran kan det också vara skonsammare, med tanke på elevernas utveckling.
I Cygnaeus lågstadium arbetar man dessutom med flera parallella sammansatta klasser, så att årskurserna 1–2, 3–4 och 5–6 arbetar i par.
– I en sådan här lösning kunde man då fortsätta med systemet om man vill när eleverna flyttar över till Norsens skolhus.
Positiva signaler
En rundringning bland övriga sektionsmedlemmar inför tisdagens träff ger försiktigt positiva kommentarer.
– Det är intressant och konstruktivt med ett nytt förslag, alla inser att det finns olägenheter med utbildningsverkets förslag. Helst skulle jag se att verket skulle utreda också det här förslaget så vi fick se siffror och annat svart på vitt. Det får inte bli en skenreform, att inte göra något alls är det sämsta alternativet, säger Elisabeth Helander (SDP).
Lena Sjöberg (Gröna) och Karl-Mikael Grimm (C) ställer sig också spontant positiva till det nya förslaget, men vill fundera och diskutera med de andra i sektionen innan de tar ställning.
Sjöbergs partikamrat Bernt Nordman (Gröna), vice ordförande i sektionen, ställer sig däremot mer reserverat till förslaget. Han vill inte skjuta ned det direkt, men ser inte heller gärna att ärendet drar ut på tiden mer än det redan gjort.
– Det är ju inget nytt förslag, den här modellen var uppe till diskussion också då skolnätet senast diskuterades för några år sedan. Visst kan vi titta på modellen igen, men man kan se nackdelar redan nu. Hur ska grupperna se ut och hur många gånger ska barnen behöva byta grupp i grundskolan? Det är också svårare att ordna kursutbud om eleverna kommer i olika skeden. Det finns flera fördelar med enhetliga övergångar.