I Ordboet växer berättelserna fram
Vilket föremål förknippar du med andra bokstaven i ditt andra namn? Är det apelsin, elefant eller en röd handväska? Den cirkulerande utställningen Ordboet sätter fart på fantasin hos skolelever.
Eleverna i klass 4A i Mattlidens skola har väntat ivrigt på att få gå till Ordboet på modersmålstimmen. De vet ungefär vad som händer i den tidigare datasalen, som för några veckors tid har byggts om till en verkstad som ska väcka barnens intresse för det svenska språket och kittla deras fantasi. De har nämligen besökt ett liknande ordbo för två år sedan, då på Annegården i Helsingfors.
Nu är det lite annorlunda. Utställningen har kommit till deras egen skola och stannar där i en dryg månad, så varje klass hinner besöka både Kaoskalaset och Kunskapsknuten flera gånger.
Klassläraren Kerstin Aspelin är glad över att ha tillgång till ett verktyg som ger möjlighet att variera klassrumsundervisningen.
– Här får eleverna själva aktivt jobba med sin fantasi, med problemlösning och skapa kreativa berättelser. De lär sig tänka själv och fortsätta på en historia efter att de fått en viss bakgrund.
Det är just vad som händer inne i Harmonihålan, där det muntliga berättandet är i fokus. Eleverna får ta varsitt föremål ur en korg och ska sedan beskriva vilka slags superkrafter föremålet har. Celina Mérus har fått en tomte med en gul luva.
– När inga människor ser den här tomten förvandlas den till en trädgårdstomte som hjälper till i folks trädgårdar. Den är bra på att kratta och kan plantera blommor, berättar Celina Mérus.
Ordboet är indelat i fyra rum där eleverna får träna olika saker. I Kunskapsknuten betonar man det skrivna ordet, medan eleverna i Farozonen får skapa en egen skuggteater. Kaoskalaset verkar ändå vara det som eleverna i åtminstone den här klassen har sett fram emot mest. Där får man nämligen klä ut sig till nästan vad som helst och skapa en egen historia för rollfiguren.
Här blandas clownbyxor med snygga kavajer och rutiga herrskjortor med volangkjolar. Pojkar stiger modigt in i högklackade festskor och många vill pryda näsan med ett par glasögonbågar. Sjalar, diadem och långklänningar byter ägare innan alla har hittat en utstyrsel som passar deras rollfigur. Jonas Waris har kombinerat en prinsesskrona med en blå slips och grön badrock.
– Jag är en något klantig detektiv, presenterar han sig.
Nea Eerola i en illasittande grön kavaj är den första som får inta hedersplatsen inne i tältet med rosa tak och väggar av genomskinliga tyger. Eleverna kastar sig in i leken och snart haglar frågorna: Vem är du? Vad gör du? Vad kan du? Har du vänner?
– Jag är en rik men annorlunda person. Jag är ganska glömsk. Jag har vunnit mina pengar på lotteri. Jag har inte tur så ofta, kanske har jag vunnit tio gånger och fått mellan femtio och hundra miljoner euro, hittar Eerola på medan hon sitter i rampljuset.
Senare, när alla har fått besvara frågorna, är det dags att skriva ner sin egen historia. Aspelin behöver inte styra diskussionerna speciellt mycket, men om någon kör fast i sin berättelse hjälper hon den vidare med en följdfråga.
– Vi besöker Ordboet under lektionerna i modersmål, men det är många andra färdigheter som eleverna får öva på här också. De får träna att prata inför publik, att lyssna och visa respekt, att samarbeta och lära sig hur andra tänker och känner.
Ordboet är en av Sydkustens landskapsförbunds stora skolsatsningar. Det är en språkstimulerande ordkonstskola som har turnerat i skolor i Svenskfinland sedan hösten 2012. Kerstin Aspelin uppskattar att satsningen görs på just det svenska språket.
– Det är jättebra att det skapas material som vi kan använda för att stimulera intresset för läsning och det kreativa berättandet. Det finns inte så många projekt som är skräddarsydda för våra finlandssvenska förhållanden.