Y-tågen dras in – tågen stannar inte längre i Sjundeå
Y-tågen som trafikerar mellan Helsingfors och Karis dras in. Det innebär att inga tåg längre stannar i Sjundeå och Ingå – därmed dras också de här stationerna in. Antalet turer mellan Karis och Hangö minskar också.
Kommunikationsministeriet och VR-gruppen meddelade i dag att ministeriet slutar köpa järnvägstrafik av VR på flera sträckor i landet – däribland närtrafik mellan Helsingfors och Karis.
Kommunerna längs kustbanan drabbas hårt. Från och med den 27 mars 2016 trafikerar inga Y-tåg längre och dessutom blir turerna mellan Karis och Hangö färre. Stationerna i Ingå och Sjundeå stängs.
"Försämring av servicen"
Ministeriet och VR motiverar åtgärderna med regeringsprogrammets sparmål.
Vd för Helsingforsregionens trafik (HRT), Suvi Rihtniemi, fördömer Kommunikationsministeriets beslut att lägga ner Y-tåget.
– Det innebär en klar försämring av servicen på kustbanan och speciellt i Kyrkslätt. Det kommer att innebära tilläggskostnader för HRT, säger hon.
HRT utreder nu alternativ som ska kunna ersätta Y-tågen.
SFP:s Björn Månsson, som sitter i HRT:s styrelse, konstaterar att de här alternativa lösningarna inte kommer att gagna kommuner väster om Kyrkslätt. Därför satte han efter ett HRT-möte förra veckan i gång maskineriet för att rädda Y-tågen genom att meddela berörda kommuner vad som är på gång.
– De berörda kommunerna Esbo, Kyrkslätt, Sjundeå, Ingå och Raseborg kommer att uppvakta minister Anne Berner, säger han.
Riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP) från Raseborg bekräftar att de västnyländska kommunerna har en träff bokad med Berner, redan den 28 september.
– Men den träffen bokades in innan vi visste om att Y-tågen dras in. Att så nu beslutats är ett dråpslag för regionen. Det är mycket förvånande att ministern valt att fatta detta beslut före diskussionen med regionens representanter.
Blomqvist säger att de fyra turer per vecka som dras in mellan Hangö och Karis naturligtvis också är en viktig fråga, men att persontrafiken i varje fall blir kvar på den sträckan med 90 turer i veckan.
– Det billiga alternativet att pendla till Helsingfors försvinner helt, vilket ändå är värre. Liksom att stationerna i Ingå och Sjundeå stänger. Det går stick i stäv med statsmaktens strategi att uppmana kommunerna att utveckla tillväxtområden och främja inflyttning till områden som man kan pendla ifrån.
Blomqvist säger att regeringen bedriver kortsiktig politik.
– Det är ett mycket kortsiktigt beslut som verkar vara fattat endast ur ett snävt ekonomiskt perspektiv. Regionutveckling och trafikpolitik kräver långsiktighet och deras vara eller icke vara kan inte skifta från en regeringsperiod till en annan, säger Blomqvist.
28 stationer stängs
Cirka sex procent av köptrafikens kunder i hela landet omfattas av de planerade nedskärningarna i tågtrafiken. På de turer som upphör görs 550 000 resor per år. Utöver Västnyland drabbas trafiken bland annat på rutterna Joensuu-Nurmes, Tammerfors-Keuru och Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki.
På 28 av landets tågstationer upphör tågtrafiken nu helt – däribland alltså Ingå och Sjundeå. Ministeriet och VR motiverar det med att flera av de stationer som läggs ner har mycket små passagerarmängder. Ingå har i snitt 39 resor per dygn, Sjundeå 265.
Det här reagerar Kyrkslättsbon och SFP-riksdagsledamoten Anders Adlercreutz starkt på:
– VR kommer inte att bli mer konkurrenskraftigt genom att skära ner och dra in stationer. Varje dag åker mer än dubbelt fler med Y-tåget från Sjundeå än från någon annan av de stationer där trafiken upphör, säger han.