Kronohagen kan få metroingång
En ny metroingång vid Kronohagen är fullt möjlig, men inte aktuell den närmaste framtiden. Ingången har inte högsta prioritet i satsningarna på kollektivtrafiken.
Ingången skulle vara belägen vid hörnet av Unionsgatan och Elisabetsgatan. Det finns flera alternativ till hur trafiken från Degerö över Kronbergsfjärden till centrum ska skötas. De grönas Otso Kivekäs har riktat en hemställan enligt vilken stadsstyrelsen förutsätter att planerna på en ny ingång mot norr utreds.
– Om spårvagnslinjen från Degerö dras längs Elisabetsgatan är det möjligt att ingången blir vid hörnet av Unionsgatan och Elisabetsgatan, säger Kivekäs partikollega Tuomas Rantanen, som är ordförande för trafikverkets direktion.
Även om linjen inte dras längs Elisabetsgatan tycker Rantanen att det är värt att utreda en ny ingång som skulle betjäna invånarna och de som studerar och jobbar vid de många institutioner som finns i Kronohagen. Den senaste kostnadsberäkningen är från 2009. Då beräknades kostnaderna för en ny ingång uppgå till 10 miljoner euro. Rantanen tror inte att summan i dag är betydligt högre än för sex år sedan. Rantanen poängterar ändå att en ny ingång inte står högt på listan.
– Det finns större och mer akuta investeringar inom kollektivtrafiken. Västmetron och spårvägsjokern slukar en stor del av medlen för de kommande åren. Dessutom finns det fortfarande många frågetecken kring hur trafiken från öst sköts i framtiden, säger Rantanen.
Helsingfors stad planerar en broförbindelse mellan Kronohagen och Degerö som ska gå via Tjärholmen till Kronbergsstranden. Kronbergsstranden blir en ny stadsdel med bostäder och kontor. Det är meningen att stadsfullmäktige tar beslut om byggandet av bron i höst.
– Ett av de stora frågetecknen är Hanaholmens kraftverk och hur trafiken till kraftverket ska skötas. Nu verkar det som om kraftverket stängs, vilket inte utgör ett hinder för byggandet av bron där spårvagnen är den mest kostnadseffektiva lösningen, säger Rantanen.