Västerleden saknar infartsparkeringar
Infartslederna till Helsingfors kantas av pendelparkeringar, med ett undantag. Längs Västerleden genom Esbo finns bara en enda parkering med plats för 79 bilar. Med metron kommer situationen att förändras en hel del.
Det är lugnt på pendelparkeringen vid Hanaholmen en onsdagsmorgon i juli. De bilister som rullar in en kvart över åtta kan välja parkeringsruta, det finns lediga platser. Riitta Oinonen gillar läget just den här morgonen.
– Här finns lediga platser bara på sommaren, annars är det helt hopplöst att hitta plats här. Situationen längs Västerleden är bedrövlig, det finns ingenstans där man kan lämna sin bil för hela arbetsdagen.
Hon kommer norrifrån längs Ring I och byter till buss någonstans, där hon lyckas ställa bilen.
– Hanaholmen ligger bäst till, när jag ska vidare in till Kampen. Men en parkering i Westend eller Gäddvik skulle också fungera. Nu måste jag ofta lämna bilen på en fyra timmars plats, jag har tyvärr samlat på mig en del p-böter, säger Oinonen uppgivet.
79 rutor längs Västerleden
Anttoni Lavikka hittar sin p-ruta en bit ifrån. Han har ingen egen bil och använder sällan pendelparkeringar Den här kvällen ska han ändå köra vidare efter jobbet och chansade på att lånebilen får plats vid Hanaholmen.
– Vanligtvis tar jag bussen hela vägen till sommarjobbet i Helsingfors. Men jag tycker synd om de Esbobor som är beroende av bil i sin vardag, för parkeringen längs Västerleden är verkligen inte välplanerad, här finns så få alternativ.
En titt på kartan över Helsingforsregionens infartsparkeringar bekräftar Lavikkas slutsats, det finns inga pendelplatser. I Sarvvik i Kyrkslätt finns 30 bilplatser, som knappast gläder någon Esbobo. Nästa parkering finns i Westend och där får 36 cyklar plats, inga bilar. Här på Hanaholmen finns 79 rutor, det är allt.
Trafikplaneringschef Markku Antinoja i Esbo är medveten om bristen, men tycker inte att det här är något stort problem.
– Det går goda bussförbindelser från Esbo till Helsingfors. Folk behöver inte ta bilen vare sig till pendelparkeringen eller till Helsingfors centrum, de kan lämna bilen hemma och gå till närmaste busshållplats.
Men varför finns det inte fler än en infartsparkering längs Västerleden i Esbo?
– Det planerades en stor infartsparkering i Finno, men det förslaget genomfördes aldrig. Det fanns ingen busshållplats just där, mitt emellan Sököleden och Finnobron. När västmetron kommer nästa år förändras läget radikalt, då finns parkeringsplatser vid varje station, säger Antinoja.
Enligt västmetrons webbsida byggs det 3 050 parkeringsplatser längs metrolinjen västerut från Gräsviken, men i den siffran ingår också cykelplatserna.
P-avgift dagens melodi
Parkeringsplatserna i anslutning till västmetron blir antagligen avgiftsbelagda, i stil med parkering vid Alberga tågstation. Där kostar parkering 1 euro per gång för de bilister som har ett resekort. Österut längs metrolinjen i Helsingfors är parkeringsplatserna avgiftsfria bortsett från Kvarnbäcken.
– Vi har ännu inte fattat beslut om hur betalningen sköts eller vilken avgiften blir. Tekniken utvecklas och det kan komma nya tekniska lösningar under året. Men någon avgift blir det nog, det är ganska dyrt att bygga parkeringshus.
Esbo har tidigare i år godkänt skrivelsen Principer för parkering och enligt den har staden som målsättning att frångå gratis parkering i stadscentren.
– Parkeringsplatser är en serviceform som bara en del av stadens invånare har nytta av. Vi kommer under 2016 att starta ett pilotprojekt i Hagalund, Alberga och Mattby där stadens parkeringsplatser blir avgiftsbelagda, säger Antinoja.
Koncentreras längs spår
Vid Helsingforsregionens trafik, HRT, säger direktör Sini Puntanen att det är den som äger vägen eller spåret som bekostar byggandet av parkeringsplatser. Västerleden ägs av staten.
– Det har varit naturligare att koncentrera infartsparkeringar längs spår än längs bilvägar. Därför finns det klart flera p-platser längs Kustbanan. Men situationen i Esbo kommer att förändras med västmetron.
Enligt Puntanen är det kommunens, alltså Esbos, sak att bestämma om parkeringen är gratis eller inte. Men HRT:s önskemål är att passagerarna lämnar sin bil så nära hemmet som möjligt och åker kollektivt största delen av resan.
– Ju närmare Helsingfors centrum en pendelparkering ligger desto troligare är det att den är avgiftsbelagd. På det sättet vill vi styra bilarna längre bort från centrum. Därför kostar det en slant att parkera i exempelvis Gräsviken och Malm.
Johanna Hakonen från Kyrkslätt kollar alltid läget vid Hanaholmen då hon rör sig med bil. Men eftersom där oftast är fullt har hon hittat en inofficiell reservplats att ta till.
– Men den är dålig, det är lång väg till närmaste busshållplats. Det som irriterar med Hanaholmen är att man tvingas köpa regionbiljett här, trots att Helsingfors ligger helt intill. En infartsparkering på Drumsö skulle vara det allra bästa alternativet, tycker Hakonen.
I Vanda bestämde den tekniska sektorn nyligen att parkeringarna längs den nya Ringbanan förblir avgiftsfria i sommar, men att man kan tänka om och införa en avgift efter att alla p-områden blivit klara och bostadsmässan i Kivistö är över.
Antalet p-platser längs Ringbanan syns ännu inte på kartan på HRT:s webbsida, men Puntanen lovar att de kommer att införas så småningom.