Snart klart för lycklig landning
Grundrenoveringen av den första landningsbanan på Helsingfors-Vanda flygplats framskrider enligt planerna. Flygplatsen står också de närmaste åren inför andra omfattande förnyelser.
Landningsbanan är 3,5 kilometer lång och 60 meter bred. Det är fråga om en totalrenovering av banan vars livslängd börjar vara slut. Slutsumman för renoveringen beräknas uppgå till cirka 18 miljoner euro. Renoveringen av landningsbanan är färdig i början av augusti. På Helsingfors-Vanda finns tre landningsbanor.
– Renoveringen i alla dess former – allt från arbetskraften till alla delar som används är finländska. Det är en stor orsak att vara stolt över, säger Finavias tekniska chef Henri Hansson.
Renoveringen av landningsbanan, som togs i bruk 1952, har inte bara inneburit att man förnyar underlaget. Alla elektriska ledningar och lampor förnyas också. Drygt 2000 lampor och 30 kilometer kabel har förnyats. Finavia har inlett ett utvecklingsprogram på Helsingfors-Vanda flygplats. Målet är att 2020 kunna årligen betjäna 20 miljoner passagerare. Budgeten för ändringarna uppgår till 900 miljoner euro. I början av nästa år inleds utvidgningen av terminalerna. Den nya delen kommer att omfatta ungefär 75 000 kvadrameter. Budgeten för expanderingen är kring 400 miljoner euro.
– Det kommer att bli Finlands största arbetsplats med en bestående sysselsättande effekt på 5000 årsverken. Den här utvidgningen görs med tanke på den ökande trafiken till Asien. Korta bytestider är ett trumfkort i kampen om passagerare på flygplatser och där vill vi vara föregångare.
Hur blir det med rullband, som många saknar i den nuvarande terminalen?
– I den nya delen kommer rullbanden att finnas, säger Hansson.